Gedeeltelijke verkoop Humo bezorgt Sanoma Belgium licht omzetverlies in 2010

Sanoma Magazines Belgium, uitgever van onder meer Humo, Story, Flair en Libelle, heeft zijn omzet in 2010 licht zien afnemen tot 208,3 miljoen euro (-2 procent). De cijfers worden wel vertekend door de gedeeltelijke verkoop van Humo in mei 2010.

"De cijfers voor 2010 zijn moeilijk vergelijkbaar met die van 2009", aldus CEO Aimé Van Hecke.

belga.be

"Want uiteraard heeft de desinvestering van Humo een invloed. Als we genormaliseerde cijfers hanteren - waarbij we ervan uitgaan dat we nog altijd volledig eigenaar zijn van Humo - dan zien we in vergelijking met 2009 een toename van de omzet met 4 procent. Dan zouden we opnieuw op het niveau van voor de crisis zitten", luidt het. Voor het eerste kwartaal van 2011 valt eenzelfde trend vast te stellen. Het verlies van 6 procent in de omzet wordt helemaal op rekening geschreven van de desinvestering Humo. Genormaliseerde cijfers tonen daar een omzetwinst van 3 procent. "Als we die genormaliseerde cijfers gebruiken, dan boeken we met onze magazines toch een jaarlijkse groei van 3 tot 4 procent. Dat is behoorlijk performant", zegt Van Hecke. Zoals al bleek uit de overname van SBS Belgium, die Sanoma realiseerde in samenwerking met De Vijver, zal de uitgever van magazines zich almaar meer op andere activiteiten richten, zoals digitale media en televisie. Om die ontwikkeling te onderstrepen, wordt ook een naamswijziging aangekondigd. "Sanoma Magazines Belgium" zal vanaf 16 mei "Sanoma Media" heten.