ABInbev verkoopt minder bier maar ziet winst fors toenemen

Bierbrouwer Anheuser-Busch Inbev heeft in het eerste kwartaal van dit jaar minder bier verkocht dan een jaar geleden. De brouwer schreef dat vooral toe aan moeilijke omstandigheden in de Verenigde Staten en BrazilIë. Ondanks de lagere omzet steeg wel de winst voor belasting, rente en afschrijving met 6,5 procent tot 3,4 miljard dollar (2,3 miljard euro).

belga.be

De hoge werkloosheid in de Verenigde Staten was slecht voor de bieromzet. In Brazilië hadden de ernstige overstromingen een negatief effect op de verkoopcijfers. Daar verloor de brouwer ook marktaandeel door de prijsverhoging eind vorig jaar, waardoor het prijsverschil met de concurrenten groter werd. Dit jaar wil de brouwer van onder meer Budweiser en Skol flink investeren in marketing om zijn positie te versterken. De totale volumes daalden met 0,4 procent tijdens de eerste drie maanden van dit jaar, tot 91,445 miljoen hectoliter. Doch heeft AB InBev zijn winst (toerekenbaar aan houders van AB InBev eigenvermogeninstrumenten) tijdens het eerste kwartaal van dit jaar zien toenemen tot 964 miljoen dollar (651 miljoen euro), tegenover 475 miljoen dollar tijdens het eerste kwartaal van vorig jaar. De genormaliseerde winst steeg in het eerste kwartaal met 30 procent, tot 1,156 miljard dollar. De ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen of bedrijfskasstroom) steeg met 6,5 procent tot 3,408 miljard dollar.