NMBS

Graag wil ik toch weer even een mededeling doen ivm de fantastische organisatie

Raf Vandenwijngaert - Herk de Stad

van de NMBS op dinsdagavond 5 augustus jl.

Om 17h56 neem ik in Brussel-Centraal de trein naar Luik-Guillemis om Leuven te bereiken om daar een overstap te doen naar Diest. Gelijktijdig vertrekt er een andere trein richting Leuven die een kwartier vertraging heeft. Deze trein is een boemeltrein en stopt dus in elk station tussen Brussel en Leuven. Wat doet men? Men laat die laatste trein, met vertraging (de stoptrein) voortgaan met als gevolg dat de trein naar Luik wordt opgehouden en daardoor vertraging zal oplopen.

Maar dit is nog niet alles. De stoptrein naar Leuven krijgt een panne (vandaar

al de eerdere vertraging in Brussel) waardoor de trein naar Luik ook wordt opgehouden en stilstaat. Dit wordt netjes omgeroepen en we krijgen de melding van een kwartier vertraging. Nadat kwartier wordt er nog eens opgeroepen dat

er een halfuur komt. Dus totaal niet leuk en zeker niet met dit warme weer. Daarna wordt er nog tweemaal omgeroepen dat er telkens een kwartier bijkomt. Je kan al uitrekenen hoe lang we hebben stilgestaan.

Uiteindelijk zijn we dan toch kunnen vertrekken om de 'trein in nood' (zo noemt met dit bij de NMBS) te kunnen passeren. Natuurlijk was het een zeer oude trein en verwondert het mij niet dat deze in panne valt. Hetzelfde gebeurt zeer regelmatig met

eveneens zeer oude treinen tussen Leuven en Hasselt via Aarschot.

Had men de trein naar Luik laten nu voortgaan, (wat toch vrij logisch is) was dit allemaal niet gebeurd. Eenmaal in Leuven aangekomen, zien we dat de enige trein zijn met een serieuze vertraging. Andere treinen hadden maar een vertraging van 5 tot 10 minuten maar dat is de dagelijkse gewoonte bij de NMBS. Dus had men die trein gemakkellijk kunnen laten voortgaan. Maar waarom het gemakkelijk maken als moeilijk kan?

Ik moet de NMBS weeral proficiat wensen met hun prachtige organisatie. Met de trein is men altijd zeker van een beetje vertraging en met wat pech zeer veel vertraging. De pendelaars zijn atlijd de dupe en waarom zou de NMBS er iets aan doen. Pendelaars die in Brussel werken, blijven toch de trein nemen omdat niemand in de file wil staan op de snelwegen. Dus waarom zou men iets veranderen?