MDxHealth verduidelijkt nieuwe strategie

Print
Het Luikse biotechnologiebedrijf MDxHealth gaat zich concentreren op het ontwikkelen en verkopen van eigen testen om kanker op te sporen. Daarmee hoopt het voormalige OncoMethylome Sciences meer aandeelhouderswaarde te creëren, zo meldt het bedrijf.

De raad van bestuur bevestigt eerdere berichten dat een volledig andere koers zal worden gevaren.

De focus komt te liggen op eigen testproducten (diagnostica), terwijl het bedrijf in het verleden vooral technologie leverde aan anderen. Die vroegere strategie zorgde ervoor dat MDxHealth te veel afhankelijk werd van de grillen van zijn partners. Dat bleek nog vorig jaar, toen partner Johnson & Johnson plots besliste om een afgesproken testkit niet op de markt te brengen. MDxHealth zal daarom zelf volledige tests ontwikkelen. "Het doel is om een bedrijf uit te bouwen dat zijn eigen lot in handen heeft en minder afhankelijk is van de prioriteiten en tijdslijnen van licentiepartners." Daarbij zal het zich richten op drie kankers: prostaat-, long- en dikkedarmkanker. Naast het testen of een kanker al dan niet aanwezig is, gaat MDxHealth ook testen ontwikkelen die kunnen inschatten hoe de kanker evolueert en of een bepaalde therapie effect zal hebben. Daarnaast zal MDxHealth diensten blijven verlenen aan farma- en biotechnologiebedrijven.