Verkeersblabla

André Coomans - , 3980 Tessenderlo

Verkeersveiligheid is een zeer uitgebreide en ingewikkelde materie met zeer vele aspecten. Snelheid is daar één van. Uiteraard speelt bij een ongeval de snelheid een rol.

Zoals een gordel dragen een rol speelt. En in deze donkere dagen je lichten ontsteken. En je kinderen vastriemen. En met goede (en liefst opgepompte) banden rijden. En...

Menselijke drama's vermijden is dat alles en nog veel meer.

Het is dezer dagen bon ton (of kortzichtigheid ?) het enkel over snelheid te hebben. Iemand die tegen 60km/u botst op een plaats waar je 80 mag, maar verongelukt omdat hij geen gordel droeg, was geen snelheidsduivel. Idem dito voor zijn mogelijke passagiers of tegenliggers. Als een kind plots onder je wagen loopt omdat het je niet kon zien want je had je lichten nog niet aan. Menselijk leed.

Misschien stierf dat kind omdat je in winterse omstandigheden een veel te lange remweg nodig had met je zomerbanden. Wie koopt er in Vlaanderen winterbanden ? Nochtans.

Daar hoor ik niemand van de vele zelfverklaarde specialisten iets zinnigs over vertellen.

Om het over een weekje MUG te hebben (Hbvl van 11/1) : een uurtje de video van Luc Beaucourt bij elke rijopleiding ?

Geen hoge boete (of geen prioritaire controle's) op het dragen van de gordel ? Aan allen een botsproef mét gordel op de toestellen van de federale politie. Ook in elke rijschool ?

Er sterven dagelijks mensen in verkeersongevallen om al deze en andere redenen. Uiteraard verplaatsten zij zich en hadden een snelheid. Bij sommigen was die snelheid te hoog. Bij anderen niet.

Welke BV/politiek verantwoordelijke komt ons een geweten schoppen ivm al deze aspecten welke je niet met een flitspaal kunt meten ?

Wie zegt aan de fietsers dat deelnemen aan het verkeer een sociale gebeurtenis is ? Wanneer een nationale aktie voor fietsverlichting ? Wanneer lopen alle voetgangers aan de goede linkerkant van de weg daar waar geen voetpad is.

Dat 2003 het jaar van de VISIE mogen worden.