Betalen per sms bij De Lijn vanaf 1 februari

Reizigers van de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn kunnen vanaf 1 februari 2010 in heel Vlaanderen een vervoerbewijs kopen per gsm. "Door het sms-ticket in heel Vlaanderen in te voeren, wil De Lijn de verkoop op het voertuig verder verminderen en stipter kunnen rijden", zegt de vervoermaatschappij.

belga.be

Tot nu toe is er enkel een overeenkomst met Proximus.

Reizigers die het sms-ticket willen, moeten voor ze opstappen een bestelcode sturen naar het nummer 4884. Voor een ticket van 60 minuten is de code "DL", voor 120 minuten "DL120". "Na enkele seconden krijgt de reiziger een bevestigings-sms die geldt als vervoerbewijs", zegt De Lijn. "Tijdens de geldigheidsduur van het sms-ticket mag de reiziger onbeperkt overstappen." Een sms-ticket kost 1,3 euro voor 60 minuten of 2,1 euro voor 120 minuten. Daarbij komt 0,15 euro telecomkosten voor de aanvraag-sms. "Het sms-ticket is tot 28 procent goedkoper dan een biljet bij de chauffeur. Het sms-ticket wordt afgerekend via de gsm-factuur of afgetrokken van het beltegoed." Momenteel kunnen alleen Proximus-klanten een sms-ticket kopen, laat De Lijn nog weten. De vervoermaatschappij zegt te onderhandelen met Base en Mobistar over een uitbreiding van het systeem. De gewone biljetten en de abonnementen voor De Lijn worden vanaf 1 februari duurder. Zo zal een biljet korte afstand, een enkele rit over 1 à 2 zones, vanaf 1 februari in voorverkoop 1,2 euro kosten, tegenover 2 euro bij de chauffeur. Een biljet lange afstand, voor 3 zones en meer, wordt 2 euro in voorverkoop, tegenover 3 euro bij de chauffeur.