Merkketens en winkels voelen gevolgen van de crisis

Bijna 4 op de 10 consumenten zeggen dat ze hun koopgedrag de voorbije 12 maanden gewijzigd hebben door distributeurmerken, 'eerste prijzen' en meer zelden nationale merken te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van het Onderzoeks- en Informatiecentrum voor de Verbruikersorganisaties (OIVO), dat in maart 687 klanten bevroeg.

belga.be

De crisis raakt zelfs de hoge sociale groepen. Wanneer zij hun winkelgedrag veranderen, kopen ze producten van het winkelmerk. Voor de keuze van een voedingswinkel vernoemt 38 procent de vestigingsplaats de voornaamste reden om er te winkelen. Nadien volgen de prijs, de keuze aan producten en de kwaliteit van de producten. "In 2009 wordt de prijs spontaan door bijna twee keer meer respondenten vernoemd dan in 2007. Een bewijs dat dit element erg belangrijk blijft in deze crisisperiode", luidt het. Ethische criteria winnen aan belang vergeleken met 2007 en 2008. 2009 is voor OIVO het jaar van de verandering. Twintig procent van de consumenten zegt zijn gedrag te hebben veranderd: 2,3 maal meer consumenten kopen goedkope producten en eerste prijzen, 1,6 keer meer consumenten kopen producten van het winkelmerk en 2,5 keer meer consumenten kopen producten van een groot merk. Als meest bezochte ketens worden Colruyt (53 procent), Aldi (43 procent), Carrefour (30 procent) en Delhaize (24 procent) genoemd.