Delhaize maakt uitschuiver met Nickelodeon-knikkers

Een vzw heeft klacht neergelegd tegen Delhaize, wegens de marketingcampagne met Nickelodeon-knikkers, die een inbreuk zou zijn op de wet op de loterijen. Dat bericht de krant L'Echo.

Op 13 november zette Delhaize zijn actie met Nickelodeon-knikkers stop.

belga.be

Delhaize zei dat de stock was uitgeput door het aanzienlijke succes van de actie. Een dag tevoren werd de distributeur in kort geding gedagvaard door de vzw "Comité belge pour l'urbanisme" (CBU) omdat ze de wet op de loterijen zou overtreden hebben. Die stipt aan dat iedere commerciële tombola zonder toestemming verboden is. Voor toestemming moet het bedrijf dat een dergelijke actie wil opzetten zich aansluiten bij een vzw van openbaar nut, toegelaten door de federale overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken. "Het gaat wel degelijk om een tombola die georganiseerd werd zonder wettige toestemming, want Delhaize is bij geen enkele vzw aangesloten", zegt Godefroid de Woelmont, directeur van Tombolist, een vzw die als schakel fungeert tussen de bedrijven en achttien verenigingen. "Zelfs niet met het Olympisch Comité, toch zijn traditionele partner." Rechtsprekend in kort geding legde de voorzitter van de Brusselse handelsrechtbank de zaak pas vast op 15 maart 2010, omdat er voor de consument geen nadeel zou zijn.