Rent a car

Print
Op 21/08 viel ik in panne met mijn wagen op de E40 te Bertem. Na het contacteren van de Opel bijstandscentrale, kwam er een takelwagen ter plaatse om mijn wagen naar Vilvoorde te brengen, alwaar ik kosteloos een vervangauto zou krijgen.
Het betrof een Renault Scénic, die reeds wat schade had opgelopen (om precies te zijn: 13 schadegevallen). Samen met de verantwoordelijke van Rent-a-Car Vilvoorde werd de wagen (lees: de reeds aanwezige schadegevallen) nagekeken. Ik kreeg de wagen voor een termijn van vier dagen mee, op 25/08 diende ik hem binnen te brengen bij Rent-a-Car Tongeren en dit ten laatste om 17.10u.
Zondagavond breng ik de wagen in Tongeren binnen waar een niet al te snugger juffrouwke mij een document ondertekende dat ik de wagen op 25/08 om 16.55u 'onder voorbehoud' had binnengebracht en dat er geen handmatige schades werden toegebracht aan de wagen.
Dinsdagochtend (27/08) krijg ik een document toegestuurd van Rent-a-Car Tongeren dat men mij verantwoordelijk stelt voor de 13 schadegavellen die men ontdekt heeft op de wagen en dit voor een totaalbedrag van € 247.89, zijnde 4% van de cataloguswaarde van het voertuig. Let wel: de lijst van schadegevallen zijn identitiek: zowel op het document van ontvangstname in Vilvoorde, als op het document dat ik heb ontvangen van Rent-a-Car Tongeren op 27/08 na de check van de wagen! Nadat ik een telefoon deed over deze brief naar Rent-a-Car Tongeren, wist men mij daar te vertellen dat het inderdaad ging om een fout van hun en dat de creditnota ten bedrage van € 247.89 reeds onderweg was.

Vandaag, 29/08, krijg ik zowel met de gewone post als per aangetekend schrijven twee identieke brieven waarin vermeld staat dat ik de wagen heb binnengebracht op 26/08 om 08.54u en dat men nog twee extra schadegevallen heeft ontdekt, zijnde een deuk in de koffer en steenslag op de voorruit. Men vraagt mij een betaling uit te voeren van € 52 voor herstelling van de opgelopen schade.

De wagen werd zondagavond bij inlevering niet gecheckt omdat men dat in het weekend niet doet, vandaar de 'inname onder voorbehoud'.

De problemen op een rijtje: in eerste instantie is er geknoei met hun eigen systeem, ze willen mij laten opdraaien voor de schade die reeds was toegebracht aan de wagen voor ik hem kreeg; ten tweede is er geknoei met de data, in eerste instantie staat er dat ik de wagen effectief heb binnengebracht op de 25/08 om 16.55u en op het andere document dat ik vandaag kreeg staat dat ik hem heb binnengebracht op 26/08 om 08.54u; ten derde wil men mij vervolgens laten opdraaien voor de schade die er zou toegebracht zijn door mij, ik weet één ding en dat is dat ik allesbehalve verantwoordelijk ben voor die deuk in de koffer en voor de steenslag op de voorruit!

Volgens mij heeft dat niet al te snugger juffrouwke van Rent-a-Car Tongeren bij het parkeren van de wagen, tegen een afbakening gezeten van het centrum en probeert ze de schade nu te verhalen op mij...

Ik weiger te betalen!

Mijn vraag: hoe geraak ik uit deze situatie, want het is mijn woord tegen dat van hun en welke middelen heb ik voorhanden om mij te laten bijstaan zodat ik mij niet moet laten verplichten om die € 52 te betalen?