Crisis beïnvloedt onze kleurkeuze

Print
Crisis beïnvloedt onze kleurkeuze

Crisis beïnvloedt onze kleurkeuze

Een witte muur, of liever een knalgele? Niet alleen de persoonlijke voorkeur, maar ook de economische situatie beïnvloedt de kleur die mensen kiezen. In tijden van recessie hebben neutrale kleuren zoals wit, grijs en zwart de voorkeur voor het interieur.
Gaat het economisch goed, dan kiezen mensen eerder voor frissere kleuren.

Dat blijkt volgens de Nederlandse multinational AkzoNobel uit een analyse van de trends in kleuren die de verfproducent heeft uitgevoerd. Die trends hebben de laatste tientallen jaren dezelfde golfbewegingen gevolgd als die van economie. Neutrale kleuren als het niet zo goed gaat, opvallendere kleuren wanneer mensen weer meer vertrouwen krijgen. "In de jaren '70 overheersten in Nederland bijvoorbeeld oranje en geel, wat fellere kleuren", zegt Stephanie Kraneveld, die voor AkzoNobel onder meer (historisch) onderzoek doet naar kleuren. Maar aan het einde van de jaren '70, toen het economisch minder ging, waren bruin en beige veel te zien.