"België moet zijn imago opkrikken"

Het imago van België verliest terrein in het buitenland, op het vlak van bestuur, mensen, cultuur, toerisme, immigratie, investeringen en export. Dat blijkt uit het 'Marketing Manifest' van de Master Marketeers.

België bekleedde in 2008 de twintigste plaats op de ranking GfK Roper, dat is een studie die de competitieve positie van vijftig verschillende landen bepaalt.

belga.be

De positie van België is de laatste vier jaren verder verzwakt, in 2005 stond ons land nog op een zestiende plaats. België scoort nu het zwakst van alle West Europese landen, op IJsland na. Volgens de Master Marketeers, een expertgroep van de Stichting Marketing, is België het meest geglobaliseerde land ter wereld, wat de noodzaak aan een sterk imago in het buitenland nog versterkt. "België heeft de troeven in huis die een sterk merk nodig heeft: een kwaliteitsvolle businessomgeving en een uitzonderlijke leefomgeving in het kloppend hart van Europa. Het is een must om een nation branding project voor België op te starten. Het Belgische Voorzitterschap van de Europese Unie in 2010 is een eerste opportuniteit."