Hoe communiceren tijdens en over de crisis ?

Print

Hoe communiceren tijdens en over de crisis ?

Een kwart van de Belgische bedrijven stelt zijn grote communicatieacties en campagnes uit tot het economisch weer wat beter gaat. Meer dan de helft zegt dan weer geen aangepaste communicatiestrategie te hebben voor na de crisis. Dat blijkt uit een rondvraag van communicatiebureau Outsource bij tachtig Belgische bedrijven.

Negen op de tien bedrijven beschouwen commerciële communicatie in crisistijden als een 'opportuniteit'. Dat is volgens Outsource de opvallendste vaststelling uit de rondvraag bij bedrijfsleiders en managers uit Vlaanderen en Wallonië naar de manier waarop bedrijven in economische barre tijdens met communicatie omgaan. De bedrijven willen tijdens de crisis eerst en vooral hun reputatie versterken (55 procent van de ondervraagden) en bijdragen tot het zakencijfer (52,5 procent). In crisistijden stoppen met communiceren is voor de bedrijven geen optie. Toch zag 47,5 procent van de respondenten zijn budget met tien tot veertig procent dalen in vergelijking met de periode voor de crisis. Op communiceren over de crisis zelf zijn bedrijven evenwel minder goed voorbereid. Slechts vier op de tien zeggen echt voorbereid te zijn op financiële of HR-gerelateerde crisiscommunicatie. Intern geven ze voor dergelijke 'slechtnieuwscommunicatie' de voorkeur aan een personeelsvergadering (70 procent), gevolgd door een e-mail naar alle medewerkers (51 procent). Voor externe crisiscommunicatie wordt het meeste belang gehecht aan een mailing naar klanten en leveranciers (61,25 procent). Daarna komen een bericht op de bedrijfswebsite (56,25 procent) en een persbericht (55 procent).