Autoverkeer daalt niet door gratis bus

Print
Dat blijkt alleszins uit een rapport van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven. Die vaststelling is zeer bedroevend als je dan ook nog eens weet dat voor elke euro die de overheid investeert in wegeninfrastructuur, er vier naar subsidies in het openbaar vervoer gaan. De laatste stelling blijkt dan weer uit een studie van dr. Evy Crals (UHasselt) en prof. Herman Matthijs (VUB).
Volgens het persagentschap Belga, "Pompt de overheid (te) veel geld in openbaar vervoer." Er bestaat een echte discrepantie tussen de investeringen van de overheid voor het openbaar vervoer en de wegeninfrastructuur. Dat leert ons tenminste volgend cijfermateriaal.

De overheid investeert 1,3 miljard euro in wegeninfrastructuur, terwijl 9/10 van de verplaatsingen met eigen middelen van de weggebruiker langs deze wegeninfrastructuur gebeuren.

Het openbaar vervoer 'ontvangt' , zegge en schrijve, 4 miljard euro 'subsidies' terwijl maar 1/10 verplaatsingen met het openbaar vervoer gebeuren.
Je hoeft niet gestudeerd te hebben om een paar expliciete wanverhoudingen in het cijfermateriaal vast te stellen.
Zou het, door de te krappe investeringen in de wegeninfrastructuur komen, dat sommige wegen er zo belabberd en 'levensgevaarlijk' bijliggen ?

Er moet dringend een rechttrekking in de subsidiëring komen om ons wegennet veiliger te maken. Volgens de OESO verliest het openbaar vervoer, ondanks een te royale subsidiëring, terrein tegenover particuliere voertuigen.