SUV-rage

Print
SUV-rage

SUV-rage

Nu het autosalon hoogtij voert wordt het misschien nog eens tijd om ons te bezinnen over de verkeersveiligheid en de diverse invloeden van onze mobiliteit. Iedereen heeft de mond vol over Kyoto-normen, het broeikaseffect, stijgende allergiekwalen bij onze kinderen, Gore-filmkes, ... Bij de aankoop van een nieuwe wagen blijken al deze positieve impulsen plotsklaps opzij geschoven te worden. De SUV-rage wordt immers de nieuwe pest van de toekomst : deze energieverslinders beantwoorden immers aan geen enkele norm, zijn voorbehouden voor de 'nouveaux riches en yuppies' en hanteren pseudo-slogans zoals veiligheid. 4x4 is immers enkel te verantwoorden vor plattelandswerkers zoals landbouwers en veeartsen. Blijkbaar is het SUV-offensief in volle hevigheid losgebarsten: van alle kanten worden we bestookt met SUV-hoogstandjes en alle regionale TV-zenders spelen het spelletje mee (zie Tanja Dexters en consoorten). De SUV-bestuurder voelt zich misschien zelf veiliger (hogere zit) maar door zijn gewijzigd (lees agressiever) rijgedrag blijkt dit voertuig niet zo (Eland-)veilig als beweerd wordt. Voor het werk doorkruis ik regelmatig Vlaanderens landschap en neen, ik bezit geen firmawagen. Ik stel echter regelmatig vast dat ik voorbijgesneld wordt door kerels met SUV's of andere 'grosses cylendrées' die geen boodschap hebben aan gedisciplineerd rijgedrag en niet aarzelen een 120-km rijder van de weg te drukken omdat hij naar hun zin niet snel genoeg de weg vrijmaakt na het inhalen van een 90km-vrachtwagen. Hun wagen bezit immers het torso van een body-builder ... Wat dan dikwijls opvalt is dat deze ' not so young, unresponsible drivers' dikwijls bij hun nummerplaat een lease-attachment hebben, wat blijkbaar een vermoeden van firmawagen geeft... Een zware cilinderinhoud geeft hen blijkbaar extra-rechten en bot hun sociaal gedrag af. Bij deze firmawagen hoort meestal een tankkaart die zulk energieverslindend rijgedrag stimuleert, vermits niet uit eigen zak te betalen. Het wordt dus hoog tijd zowel SUV's als firmawagens dit onverantwoord verspilgedrag aan te rekenen. Maar kunnen wij wel een bezield milieugedrag verwachten van onze milieuminister die van origine slippendrager is van de managers uit het patronaat die SUV's en firmawagens hoog in het vaandel voeren ? En van ministers die Cayenne aan 520hp per Porsche snuiven hoeven we ook geen rigoureuze aanpak te verwachten ... Het is natuurlijk makkelijk en mediatiek om vergassingsprojecten in een ver land te sponsoren ...