Kostenbesparingen krikken winst op bij Sanoma

Print
Kostenbesparingen krikken winst op bij Sanoma

Kostenbesparingen krikken winst op bij Sanoma

Het Finse mediaconcern Sanoma heeft de omzet in het eerste kwartaal zien dalen tot 438 miljoen euro, vergeleken met 470 miljoen in de eerste drie maanden van 2013. Dat maakte het bedrijf, in België eigenaar van onder meer Libelle en Story, vandaag bekend.

Tegenover de omzetdaling van 6,3 procent stond een positieve operationele winst van 166 miljoen euro. Dit was voornamelijk toe te schrijven aan een kostenbesparingsprogramma en aan de verkoop van activiteiten. In 2013 stond er nog een negatief bedrijfsresultaat van 37 miljoen in de boeken. "Tijdens het eerste kwartaal waren we in staat de omzetdaling te compenseren met kostenbesparingen", aldus topman Harri-Pekka Kaukonen in een toelichting. "Onze transformatiestrategie vordert goed." Sanoma kondigde vorig jaar aan dat het zijn Belgische activiteiten in de etalage gezet. Er werden vandaag geen details vrijgegeven over de vooruitgang in dit dossier. De omzet van Sanoma België bedroeg in het eerste kwartaal 39,7 miljoen euro, de laagste kwartaalomzet in minstens een jaar. In het eerste kwartaal van 2013 bedroeg de omzet in ons land nog 42,5 miljoen euro. Details over de verschillende activiteiten (print, audiovisueel, ...) werden niet meegedeeld.