De Lijn

"In de stad, bijvoorbeeld, bieden we minder zitplaatsen en meer staanplaatsen aan, precies om op die manier meer mensen te kunnen vervoeren. Maar een bus die pakweg van Neerpelt naar Hasselt rijdt, heeft meer zitplaatsen.

Emiel Volders - Wijchmaal Peer

Wel, dan stel ik voor dat deze "De Lijn" eens komt kijken naar lijn 18A, rit 18. Deze bus heeft wel 95 tot 100 plaatsen ofwel een stadbus dus met bijna geen zitplaatsen. Wanneer deze bus aankomt in Wijchmaal zij er nog 15 zitplaatsen over en in Wijchmaal alleen stappen elke dag minimum 25 mensen op op deze bus. Van deze mensen die hier opstappen zijn er een aantal die alle dagen gaan werken bij BEWEL. De bus stopt natuurlijk op alle haltes, ook in Hechtel, Helchteren, Houthalen, Zonhoven, Kiewit, enz... ALLE plaatsen dienen bezet te zijn, ook die welke reeds ingenomen zijn door boekentassen en rugzakken. Op een gegeven ogenblik worden de mensen, zonder controle, langs de achterdeur ingeladen, want vooraan in de bus staat alles vol. Ook óp de boekentassen en rugzakken zitten of staan mensen. Dikwijls stappen mensen op om 2 of 3 haltes verder weer af te stappen. Ondertussen staan de mensen die bij Bewel werken al recht vanaf Wijchmaal. Dus voor zij op hun afstaphalte (Philips) zijn staan ze al 3 kwartier recht en geperst. Door het vele stoppen komen ze te laat op de halte en missen ze de aansluiting met hun bus. Bijgevolg kunnen ze nóg eens te voet gaan. En wanneer ze 's avonds op de bus staan te wachten durven de bussen wel eens door rijden zonder te stoppen omdat er zogenaamd geen plaats meer is (deze bussen lijken dus wel volzet maar zijn het niet en dit gebeurt minstens ééns per week), zodat ze ook in de avond nog wat langer mogen blijven staan, en wanneer een bus (zowel de eerste als de volgende, 20min. later) stopt staan ze weer recht tot ze in Wijchmaal zijn. In naam van de gehandikapten uit Wijchmaal, bedank ik "de lijn".