Zone 30

Ik maak me echt zorgen over de impact van de maatregelen die de overheid heeft genomen ivm het invoeren van ZONE 30 aan alle scholen op zowel secundaire als hoofdwegen.

L.A.

Met secundaire wegen heb ik geen probleem, aangezien daar de snelheid zal verminderen van 50 naar 30.

Maar op hoofdwegen plots afremmen van 70 naar 30 is levensgevaarlijk. Hopelijk wordt die zone dertig met grote borden en knipperlichten ruim op voorhand aangekondigd!

Als dagelijkse gebruiker van de drukke Weg naar As in Genk, waar een maximum snelheid van 70 per uur geldt, ken ik de ochtend- en avondfile aan de scholen. Die zal dus vanaf 1 september nog langer worden. Het is een baan waar sommigen te hard op doorrijden en waar tevens veel rechts wordt ingehaald als het wachten te lang duurt. “Uitwijken” noemt men dit .

Door mijn vrijwilligerswerk ben ik in contact gekomen met onschuldige verkeer slachtoffers. Mensen die zich correct gedroegen in het verkeer, maar wiens leven drastisch veranderde door het roekeloos of onvoorzichtig rijgedrag van anderen. Het is altijd iemands kind, iemands man of vrouw… Het kan iedereen overkomen…. Jammer genoeg moet het eerst iemand van je naasten overkomen, vooraleer jezelf tot inkeer komt.

Daarom hoop ik dat de overheid bij alle ZONE 30 borden ook permanent werkende flitscamera’s plaatst en dat het geld van de boetes volledig gaat naar voorzieningen en vergoedingen voor deze onschuldige verkeer slachtoffers van oa kopstaartbotsingen, die zeker vanaf september zullen toenemen op hoofdbanen zoals de Weg naar As of de Rijksweg in Dilsen.

De overheid draagt een zeer grote verantwoordelijkheid bij deze ZONE 30 beslissing, hopelijk draagt ze ook de gevolgen!