Apple blijft duurste merknaam

Print
Apple blijft duurste merknaam

Apple blijft duurste merknaam

Apple blijft voor het derde jaar op rij het meest waardevolle merk ter wereld. Dat berekende het bureau Millward Brown, dat jaarlijks een "BrandZ"-ranglijst opstelt. De waarde van de maker van de iPhone wordt geschat op 185,1 miljard dollar, 1 procent meer dan in 2012.
Op de tweede plaats staat Google (113,7 miljard dollar) gevolgd door IBM (112,5 miljard dollar). Vorig jaar bezette die laatste nog de tweede plaats.

De rangschikking wordt net als de voorgaande jaren aangevoerd door de technologiebedrijven. Het eerste merk buiten die sector is McDonald's (90,3 miljard dollar), gevolgd door Coca-Cola (78,4 mia) op plaats vijf. Het softwareconcern Microsoft (69,8 miljard) verliest volgens Millward Brown 9 procent van zijn marktwaarde en valt terug van plaats vijf naar plaats zeven. De technologiewaarden domineren, maar hun waarde bleef in vergelijking met vorig jaar wel gemiddeld dezelfde. De sterkste groei was er voor de consumptiemerken. Onder meer biermerken stegen sterk in de rangschikking: het "Belgische" Stella Artois zou 6,3 miljard dollar waard zijn, 40 procent meer dan vorig jaar. Bij de financiële merken was er eveneens een stevig herstel, met gemiddeld 20 procent. De sterkste daling deed zich voor in de olie- en gassector. Het studiebureau houdt bij de waardebepaling rekening met het klantenpotentieel en met de financiële sterkte van een onderneming. De gezamenlijke waarde van de 100 grootste merken steeg volgens Millward Brown sinds 2006 met 77 procent tot 2,6 biljoen dollar. Ook Interbrand publiceert jaarlijks een lijst met de grootste merken, die wordt telkens in oktober gepubliceerd. Vorig jaar voerde Coca-Cola die rangschikking aan, voor Apple.