Topman Sanoma Nederland neemt ontslag

Print
Dick Molman, de topman van Sanoma Nederland, stopt eind dit jaar als bestuursvoorzitter van Sanoma Media Netherlands. Dat heeft het Finse moederbedrijf Sanoma Oyj vrijdag bekendgemaakt.

"In het algemeen vind ik dat de zetel van CEO na een zekere periode nood heeft aan nieuw bloed", zegt Molman (59) in de persmededeling.

"Daarbij waren de laatste zeven jaar (Molman was zeven jaar bestuursvoorzitter, red.) zeer intensief. Daarom zoek ik naar een nieuw evenwicht in mijn professioneel en privéleven. Het is geen gemakkelijke beslissing, maar ik geloof dat dit het beste is voor mezelf en voor Sanoma", zegt Molman. Hij benadrukt dat er geen druk op hem is uitgeoefend vanwege de moeilijkheden van Sanoma op de Nederlandse markt. "Absoluut niet. Er is geen enkele relatie tussen de performance van Sanoma en mijn vertrek aan het eind van het jaar. Ik blijf ook tot dan met mijn huidige mandaat op deze plek zitten.", verklaart hij aan ANP. Door een krimpende advertentiemarkt bevindt Sanoma Nederland, uitgever van onder meer AutoWeek, Libelle, Panorama, Donald Duck en Margriet en meerderheidsaandeelhouder van de televisiezenders van SBS, zich in woelig water. Een jaar geleden kondigde de Nederlandse Sanoma-tak aan de komende jaren tientallen jobs te zullen schrappen, vooral op de commerciële en ondersteunende afdelingen. Een opvolger voor Molman is nog niet gekend. Sanoma gaat zowel intern als extern op zoek naar kandidaten.