Fietspaden in Limburg

Print
' 23 km nieuwe fietspadenvoor veilig werkverkeer ' (HBvL 16/04/05) Leuk voor D’Oultremont om uit te pakken met zulke slagzinnen. Jammer wel dat hij het enkel bij gemeentelijke wegen houdt. De staatsbanen zijn voor weg-, school- of werkverkeer vaak het meest aangewezen, doch dikwijls levensgevaarlijk voor de fietser.
Hier laten onze politieke vrienden het dan wel vaak afweten. Waarschijnlijk ligt het hier een stuk moeilijker om deze fietspaden georganiseerd te krijgen bij de verschillende instanties... Als voorbeeld neem ik de 2° weg van België, namelijk de N2, tussen Maastricht en Bilzen. Van Veltwezelt tot bijna in Bilzen is de borduur van 30 cm (jawel 30 cm)langs de rijbaan de aangewezen stoork voor de fietser en dat voor een baan waar op veel plaatsen 90 km/u (!) mag gereden worden. Dat onze politieke vrienden hier tijdens de weekdagen maar eens komen fietsen als het zware wegverkeer op enkele centimeters langs je heen raast! Dat inwoners van deze gemeente veiliger bus of auto nemen voor school- of werkverkeer is dan ook wel normaal, maar dan moet men weer niet komen aandraven dat de mensen te weinig bewegen. Eén maal dat de overheid voor degelijke veilige fietspaden zorgt, gaan zowel scholieren als werknemers vanzelf wel de fiets nemen .. (heren politiekers, hier is voor jullie een taak weggelegd!