Rotondes

Ik lees in deze krant de reacties op het tragische ongeval dat afgelopen maandag gebeurde op de rotonde in Neerpelt. Steeds wordt er aangehaald dat de rotondes beter moeten ingericht worden, dat de wegwijzers het zicht belemmeren enz. Ik ben het eens met deze stellingen. Wat kan verbeteren, moet verbeterd worden!

Jurgen Vanbussel - Neerpelt

Het grootste probleem is niet de zichtbaarheid aan rotondes, het probleem is dat we niet kijken! Een fietser wordt dan inderdaad al snel over het hoofd gezien.

Ik kom zelf twee keer per dag met de fiets langs die bewuste rotonde, ook afgelopen maandag toen Mike daar lag. Ik wil niemand beschuldigen en zeker niet de vrachtwagenchauffeur veroordelen, maar dit ongeval zat er gewoon aan te komen! Iedereen weet dat de Heerstraat en de Koning Albertlaan in Neerpelt overbelast zijn met de 18.000 auto’s en vrachtwagens die er dagelijks passeren. Hoffelijkheid in het verkeer is hier dan ook ver te zoeken. Als je niet vecht voor je plaatsje, dan kom je er niet door. Elk gaatje dat er valt, wordt benut, ook als daarvoor een fietser overbluft (lees: de pas afgesneden) moet worden. “Als ik die fietser eerst doorlaat komt er dadelijk weer een rij auto’s en dan sta ik hier weer te kijken,” is het motto.

Ik stel dan ook voor beter uit te kijken aan een rotonde en niet in elk gaatje te duiken dat er valt. Misschien is dit al een eerste stap naar veiligere rotondes. Laat daarna de beleidsmensen hun werk doen. Hoewel, ik weet niet of we daarop moeten wachten. Wie weet vinden ze het wel een goed idee om een flitspaal op de rotonde te zetten. Die verhogen toch de verkeersveiligheid?

Aangeboden door onze partners