Spoorwegovergang Diepenbeek

."Wachttijden aan overweg volgens NMBS normaal." lezen wij in de krant.

Gilissen-Hebbelinck - Tongeren

Daar moeten wij eens zuur mee lachen. De NMBS manipuleert de hele zaak. Dat ondervinden wij de hele dag. Onze tuin grenst aan de spoorlijn Luik – Antwerpen. De treinen rijden letterlijk onder onze slaapkamervenster. Zolang ze rijden is er geen probleem. Maar er staan verkeerslichten en als het rood is moeten de treinen stoppen (zoals de NMBS ons leerde!!!!)

Deze spoorlijn is de drukste goederenlijn van het hele land. ’s Nachts vanaf een uur of elf tot ’s morgensvroeg rijden hier om de twee a drie minuten treinen. Als deze treinen te snel achter elkaar rijden of elkaar te snel kruisen (± 1 km aan weerskanten van de overweg) blijven die slagbomen in Diepenbeek natuurlijk toe! Gevolg: lange wachttijden.

Wat ondervinden wij nu, dat er veel meer treinen stil staan aan de verkeerslichten en dit gedurende lange tijd. Men plaatst in Diepenbeek meetapparatuur, maar de dispatching in Antwerpen laat te treinen in Tongeren wachten zodat ze niet te snel op mekaar volgen.

Nog iets: die 150 treinen per dag op deze spoorlijn is een gemiddelde. Maar vrijdagsnacht is wel de drukste nacht van de hele week. Dat zijn er dus nog enkele meer dan die 150.

Daarbij komt nog dat de meeste treinen voor de haven van Antwerpen en het Duitse Rurhgebied bestemd zijn. Een minderheid komt ten goede aan de Limburgse economie. De last, het lawaai en de stank is voor Limburg. Wie aan onze woorden twijfelt, nodigen wij uit om even in onze tuin te overnachten. Wedden dat ge geen oog dicht doet.