Velocity

We mogen ons verblijden aan weer een nieuw pretpark, dit keer ter hoogte van Maasmechelen. Het gaat over fietsen en dat is positief. Er kan niet genoeg gewezen worden op het feit dat fietsen goed is voor de gezondheid en de conditie, op de sociale omgang, de beleving van onze omgeving en de fietsindustrie. En fietsen is ook goed voor de economie. Met Velocity wordt er gemikt op een bezoekersaantal van 4 miljoen mensen om de zaak rendabel te houden. 4 miljoen, waar moeten die vandaan komen? Inwonersaantal in de Provincie Limburg (verste afstand tot Maasmechelen Village ongeveer 60 km enkele rit): 783.927. Wij dus met ons allen, maar dan 3 keer per jaar ? Neen dus, de hele Euregio dan(verste afstand 95 km): 3.793.903 inwoners. Maar niet iedereen van ons zal elk jaar één keer willen afzakken naar Velocity. Dus moeten de beoogde bezoekers nog meer km afleggen. Met de fiets ? Openbaar vervoer (er zijn enkele busverbindingen, tot nu niet echt aangepast voor 4 miljoen bezoekers). Wat dan ? De auto, de moto, de 4x4 !

Anne Van Houtte - Diepenbeek

Welnu, Velocity waar we alles kunnen leren over fietsen, zal jaarlijks tussen 10.000 ton fossiele CO2 in het beste geval, (dwz de meest milieuvriendelijke auto, bezetting van 4 personen en vanuit de Euregio) en meer dan 120.000 ton fossiele CO2 (bezetting van 2 personen, gulzig voertuig en cirkel van 160 km rond Maasmechelen) extra produceren per jaar. Per dag is dat gemiddeld gezien tussen 24 ton 333 ton extra terwijl we moeten minderen, weet u nog, Kyoto ? het onherroepelijk opgeraken van de olievoorraden? prijsstijgingen ? En toch zijn we niet tegen Velocity, de organisatie kan immers zorgen voor originele compensaties. Wat te denken van: (1) de bezoekers kunnen al trappend een equivalent aan kilowatt produceren in overeenstemming met de afgelegde autokilometers op een speciale “electro generating bike”. Zo creëert Velocity de primeur van een eigen milieuvriendelijke energiecentrale. Of (2) Velocity investeert in bossen ergens op de Aarde ( elk jaar is dat dan wel een bos van 300 ha met minstens 126.000 bomen dat gedurende 100 jaar moet groeien, indien er 4 miljoen bezoekers langs geweest zijn natuurlijk). Of (3) Velocity zorgt dat er werk gemaakt wordt van een aantrekkelijk en snel openbaar vervoer en moedigt haar bezoekers aan dit maximaal te gebruiken om het wondere park aan te doen. Op die manier heeft Velocity een toegevoegde waarde voor Maasmechelen, de Euregio, zelfs voor de hele Aarde, want pret, economie, tewerkstelling gaan er hand in hand met duurzame oplossingen die tegemoet komen aan het energieprobleem en ons wijzen op onze individuele verantwoordelijkheid daarin.