Kinderen filosoferen

Print
Vrijdagmorgen, op de trein van Leuven naar Genk. Ik had me er knusjes geïnstalleerd met een boek over filosoferen met kinderen. Het was rustig in de trein tot in het station van Landen. Gezwind stapten er eersteklassertjes met hun juffen op. Plots stak een kind het gangpad over naar mij toe.
Ze had mijn bladwijzer met hoedjes opgemerkt. Een heel spontaan gesprek ontspon zich. Heerlijk om mijn boek over filosoferen met kinderen even naar het bagagerek te verstouwen en met deze kinderen naar de praktijk over te stappen. Anderen kwamen er schoorvoetend bijzitten. Eerst vroeg ik welk hun lievelingshoedje was. Vrij vlug golfde het gesprek van hun lievelingshoedje naar een filosofische vraag. Als je je piratenhoed, je fez of je prinsessenkroontje afzet ben je dan nog steeds dezelfde persoon? De meningen waren verdeeld. Eentje opperde dat je zonder hoofddeksel geen macht meer hebt. Een nieuw geboren vraag zag het licht. “Wat is macht?” Het nadenken hierover werd opgeschort. Hun eindbestemming Bokrijk was immers in zicht