Philips steeds verder van consument

Print
Philips trekt zich met de vandaag aangekondigde verkoop van het onderdeel Lifestyle Entertainment volledig terug uit de productie en distributie van traditionele consumentenelektronica. Eerder stootte het concern al de televisietak af. Daarmee komt het Nederlandse concern steeds verder van de consument te staan.

Philips blijft zich met de consumentendivisie wel richten op producten op het gebied van gezondheid en welzijn die meer groeipotentieel hebben, zoals elektrische tandenborstels, scheerapparaten en keukenbenodigdheden. Maar deze divisie wordt steeds kleiner in vergelijking met de andere twee divisies die meer gericht zijn op bedrijven en overheden: Healthcare en Lighting, die vorig jaar ook een sterkere omzetgroei lieten zien dan Consumer Lifestyle. Lifestyle Entertainment, dat onder meer luidsprekers, dockingstations en hoofdtelefoons maakt, gaat voor 150 miljoen euro naar het Japanse Funai, al 25 jaar een vaste partner van Philips. Het Philips-merk blijft, in ieder geval de komende vijf jaar, wel op de producten aanwezig. De omzet van Lifestyle Entertainment daalde al langer vanwege de verschuivende interesse van consumenten naar online entertainment. Hoewel het vorig jaar winstgevend was, drukte het bovendien op de winstmarge van Philips. Analisten reageerden positief op de overeenkomst. "Ze verbeteren hiermee hun portfolio", zei Hans Slob van de Rabobank.