Vlaamse mediasector niet gedomineerd door een specifieke mediagroep

De Vlaamse mediasector wordt "in zijn totaliteit" niet gedomineerd door een specifieke mediagroep, toch bestaan binnen verschillende deelmarkten hoge concentratievormen. De vele bewegingen en veranderingen in 2012 hebben de bestaande mediaconcentratie niet doen toenemen.

belga.be

Dat stelt de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) vandaag in het rapport "Mediaconcentratie in Vlaanderen 2012".

Volgens de VRM, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, steken in de Vlaamse mediasector convergentie en crossmedialiteit steeds vaker de kop op. "Eenzelfde media-inhoud wordt via verschillende kanalen tot bij de consument gebracht. Meer en meer vervagen zo de grenzen tussen de verschillende mediavormen en ontstaan er mengvormen", aldus de VRM.De onderlinge verhouding tussen de mediagroepen wijzigde fors in 2012. Zo nam De Vijver Media (Woestijnvis, Humo) SBS België (VIER en VIJF) over en ontwikkelde zich zo tot een volwaardige mediagroep met een divers aanbod. Alfacam kreeg dan weer te maken met een moeilijk financieel jaar, wat volgens de VRM impact had op de activiteiten van de groep. "Hoewel de verschillende mediagroepen elkaar beconcurreren, vinden ze elkaar ook voor verschillende vormen van samenwerking. En dat leidt tot vergaande verstrengeling van de mediagroepen", is de VRM van oordeel.