Vlaamse inbreng in haven van Tanger

Print
In Tanger, in het noorden van Marokko, is op recordtijd een nieuwe containerhaven uit de grond gestampt. DEME, Betafence en Besix hielpen daar aan mee.

De uitbouw van de havens is één van de hoekstenen van de modernisering van de Marokkaanse economie.

Gelegen aan de Straat van Gibraltar is Tanger ideaal gelegen: tussen de grote scheepvaartroutes die het Oosten met het Westen verbinden, Noord met Zuid en de Middellandse Zee met de Atlantische oceaan. In 2003 werd gestart met de bouw van de nieuwe haven van Tanger Med. In 2007 werd de nieuwe haven al geopend. De haven heeft een capaciteit van 3 miljoen containers. Onder meer auto's van de nieuwe Renault-fabriek in Tanger worden er verscheept. In 2009 werd met de uitbreiding van de haven gestart: Tanger Med 2. Dat moet tegen 2016 de capaciteit van Tanger Med op 8 miljoen containers brengen. Ter vergelijking: Antwerpen heeft een capaciteit van 14 miljoen containers, en behandelt er momenteel iets meer dan 8 miljoen. Aan de havenuitbouw werken ook Vlaamse en Belgische bedrijven mee. Betafence, het voormalige Bekaert Fencing, zorgde voor 35 kilometer omheining rond Tanger Med. DEME deed baggerwerken voor Tanger Med 1 en 2, en ook Besix, het grootste constructiebedrijf van het land, bouwt in Tanger. Betafence en DEME maken deel uit van de economische missie naar Marokko, onder leiding van Vlaams minister-president Kris Peeters.