REO veiling viert zeventigste verjaardag

De REO veiling in het West-Vlaamse Roeselare viert zijn zeventigste verjaardag. Dat werd gevierd met een academische zitting waarin voorzitter Rita Demaré een blik wierp op het verleden en algemeen directeur Paul Demyttenaere een op de toekomst.

Het verhaal van de veiling van groenten en fruit begint in 1942, in volle oorlogsperiode.

belga.be

Er werd toen gekozen voor een model van collectieve en coöperatieve afzet. Op zich is in die zeventig jaar tijd weinig veranderd aan de doelstelling van de REO veiling, ondanks de nodige uitbreidingen en moderniseringen. Zo viert de veiling ook de 30ste verjaardag van de eerste simultaanverkoop via computergestuurde klokken, wat indertijd een wereldprimeur was. Algemeen directeur Paul Demyttenaere greep het moment aan om de beleidsvisie voor de toekomst kort voor te stellen. "Het dynamisme en de groei van onze 2.900 leden-producenten vragen naar meer gepersonaliseerde marktbenaderingen. De REO veiling krijgt als belangrijke opdracht om te werken aan klantgerichte marktconcepten." Het merk Flandria speelt daarin natuurlijk zijn rol. "De REO veiling zal vervellen, maar wel oplossingen bieden voor de tuinbouw in de regio. We moeten antwoorden bieden op de markt vanuit het collectief." Gedeputeerde voor Landbouw Bart Naeyaert zag het zelfs nog groter. "Hier hebben we de grond, het klimaat, de knowhow en een cluster tussen de veiling en de diepvriessector waarin we wereldleider zijn. Waarom niet evolueren naar een veiling zoals in het Parijse Rungis, waar ook vis en vlees wordt verhandeld?"