Watertransport van bouwmaterialen kan filedruk verlichten

Print
Indien er aan enkele voorwaarden wordt voldaan, is het perfect mogelijk om veel meer bouwmaterialen -van producent naar verdeler- via waterwegen te vervoeren. Dat blijkt uit de resultaten van een proefproject dat het Vlaams Instituut voor de Mobiliteit (VIM) uitvoerde, en vandaag in Genk werd voorgesteld.
Indien alle bouwmaterialen via het water zouden vervoerd worden in plaats van over de weg, zou dit een verschuiving betekenen van maar liefst 6 tot 7 miljoen ton of zowat een kwart van het huidige wegtransport. Het potentiële voordeel voor de bestrijding van files en voor het milieu, is dus erg groot.

Vandaar dat de Vlaamse regering een proefproject liet uitvoeren om na te gaan wat de mogelijkheden zijn om meer van dergelijke materialen over het water te vervoeren. "Het project bestond uit 12 proefvaarten met gepalletiseerde bouwmaterialen", zegt Sandra Vanderniepen van het VIM. "Die waren goed voor in totaal 12.000 ton. Er werd geëxperimenteerd met verschillende types van producten die via diverse waterwegen vervoerd werden. De conclusie is dat er best wel veel potentieel mogelijk is." Maar om aan de wensen van de bedrijven te voldoen, moet volgens haar het logistieke aanbod van de schippers. Bovendien moet ook het netwerk van regionale, watergebonden distributiecentra (zoals de lokalen havens), worden uitgebreid. Via een nieuw project Distribouw zal nu verder onderzoek gebeuren. Ook zal de industrie worden aangespoord om hun distributieplannen aan te passen in de richting van meer watergebonden transport.