Scheldeterminal Mexico Natie moet sluiten

Print
Stouwerij Mexico Natie moet zijn terminal aan de Schelde, vlakbij de de Kennedytunnel, sluiten. Dat bevestigt bestuurder Marc Ivens woensdag. Mexico Natie heeft er nochtans een concessie tot 2027.

Jaarlijks meren aan de terminal van Mexico Natie ter hoogte van de Kennedytunnel zo'n 180 schepen aan, alsook aan een ponton dat er ligt.

De stouwer heeft voor de kaaimuur een concessie tot 2027, maar moet de terminal nu sluiten omdat de kaai onveilig is verklaard. Bestuurder Marc Ivens is niet tevreden met de gang van zaken: "Al 30 tot 40 jaar heeft de beheerder nv Waterwegen en Zeekanaal geen onderhoudswerken uitgevoerd. Nu zou er een verplaatsing van enkele centimeters vastgesteld zijn en moet de kaai sluiten." Het gevolg is dat de schepen nu achter de sluizen behandeld moeten worden. Dat gaat trager, kost meer en zorgt voor extra capaciteitsbelasting. Volgens Ivens is het nog te vroeg om te spreken over juridische stappen, maar hij stelt wel dat het zijn taak is om dat te onderzoeken. Volgens het hoofd van de afdeling Zeeschelde van nv Waterwegen en Zeekanaal Wim Dauwe komt de sluiting er door een combinatie van factoren. "De kaaien zijn 100 jaar oud. Door recente inzichten hebben we vijf jaar geleden een stabiliteitsstudie kunnen uitvoeren en is er een monitoringprogramma opgestart. Daaruit bleek dat de kaaien inderdaad instabiel zijn, mede door intensief gebruik door Mexico Natie. We verbouwen de kaaien nu al aan Sint Andries en Zuid, later volgt ook de kaaimuur van Mexico Natie.