Borstvoeding

Volgens het artikel "Ouders moeten weten wat in de papfles zit" (za. 6.11.04) krijgen vrouwen die hun kind kunstmatige zuigelingenvoeding willen geven, daar niet alle nodige informatie over. Het is nochtans simpelweg de bedoeling zich voor advies te wenden tot de apotheker, de verpleegkundige van K&G,... Al de rest is reclame, werving dus door de verschillende firma's om hun producten te verkopen.

Els Flies, voorzitter Vereniging voor Begeleiding en Bevordering van Borstvoeding - Berchem

Om dit soort reclame die borstvoeding ondermijnt binnen de perken te houden, werd destijds de Internationale Gedragscode (1981) ondertekend door de lidstaten van de WHO, de industrie, organisaties.

Deze Gedragscode is in ons land helemaal niet in een wet opgenomen! Er bestaat alleen een KB (1993, vertaling van een EU-richtlijn) dat een gedeelte van deze Gedragscode bevat. Ook dat KB wordt dagelijks met de voeten getreden.

Het artikel van zaterdag 6 november stelt de zaken averechts voor: in realiteit worden alle vrouwen bestookt met reclamepakketten, die dus geen rekening houden met het KB en nog minder met de Internationale Gedragscode en zelfs niet met het feit dat zij beslist hebben om borstvoeding te geven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer