Roularta waarschuwt voor dalende reclame-inkomsten in tweede kwartaal

Print
Roularta waarschuwt voor dalende reclame-inkomsten in tweede kwartaal

Roularta waarschuwt voor dalende reclame-inkomsten in tweede kwartaal

Roularta Media Group waarschuwt voor dalende omzet uit reclame in het tweede kwartaal. Dat kan een impact hebben op de bedrijfswinst (ebitda) van 20 à 25 pct, aldus het mediabedrijf. Na de zomer verwacht het bedrijf beterschap.

Roularta Media Group laat in een mededeling weten dat de algemene economische toestand ook gevolgen heeft voor de verwachte advertentie-inkomsten in het tweede kwartaal.

Na een geslaagd eerste kwartaal, waarbij de omzet ongeveer gelijkaardig was met 2011, daalt de reclame-omzet in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit kan een impact hebben op de ebitda (winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen) van 20 à 25 pct, aldus Roularta. Roularta haalt verschillende oorzaken aan voor de daling van de inkomsten uit reclame in verschillende media. Zo telde de maand door de vele verlofdagen geen normale werkweken. Er is de onzekerheid rond Griekenland en Spanje, waardoor heel wat internationale bedrijven - waaronder de banken - hun reclamebestedingen beperken. En er is het EK voetbal op de VRT, wat een negatief effect heeft op de tv-reclame in juni. Roularta verwacht een verbetering na de zomervakantie. De portefeuille op vandaag geeft aan dat de bestedingen vanaf september opnieuw aantrekken, zo luidt het.