Hypocriete transportsyndicaten

Een nummertje opvoeren van een bestelwagen die 2 fietsers aanrijdt. Oh ironie! Ik kijk 's avonds naar het journaal. Vrachtwagen rijdt fietser dood op een rond punt.

Johans Mareels - Tongeren

Vrachtwagen rijdt in op file, één dode en 2 zwaar gewonden. En dat is bijna dagelijkse realiteit bij het zwaar vervoer. Het is echt 2 maanden geleden dat ik nog gehoord heb van

een dodelijk ongeval met een lichte vrachtwagen, want dat horen we direct op TV. Maar wat zijn nu de echte bedoelingen van jullie optreden. Wie stond daar te betogen? Afgevaardigden van de rode vakbond van ABX,DID.., en TNT + overkoepelende

afgevaardigden. Eurupese? 1 of 2 misschien. Het is allang een doorn in het oog van die bedrijven dat we meer en meer werk van hen afnemen, omdat we goedkoper en soms nog sneller zijn ook. Maar wat mij het meeste treft is dat de bedrijven die jullie

vertegenwoordigen zelf niet in orde zijn en deze toestand in de hand werken. Want als er iets dringend van A naar B moet in 24u., bellen ze wel een zelfstandige express-dienst. En

dan 27 keer bellen of we er nog niet zijn. Begin dus eerst bij jullie eigen bedrijven de zaak op orde te brengen, want zij verdienen verschrikkelijk veel geld aan ons door te

lage vrachtprijzen te betalen. Ik geef maar één voorbeeld. Voor terugvracht vanuit Italië vroeg pakjesdienst X, 1925 euro aan bet Italiaans bedrijf. Wij moesten de vracht

doen voor 525 euro van Genua naar Emden in 24u., anders kregen we niets betaald. Dit zijn dagelijkse toestanden. Wij werken in Limburg samen met 6 express-diensten. Wij

zijn met alles in orde, vergunningen-verzekeringen, en betalen onze mensen goed. Alleen de vrachtprijs ligt te laag, omdat er te veel beunhazen rondrijden.

Wat stel ik nu voor beste syndicaten:

1. Treed op tegen de bedrijven die mensen voor 5 euro in het zwart laten rijden, zijnde, werkzoekenden-ziekteverzekerden en gepensioneerden.

2. Tegen bedrijven die hun mensen onderbetalen, niet inschrijven en zo ook overuren laten presteren aan 5 euro per uur.

3. Tegen bedrijven die hun mensen laten rijden in onverzekerde voertuigen en die ook niet beschikken over de nodige vergunningen.

4. Tegen bedrijven die hun werknemers verplichten met rijbewijs B een zwaarder voertuig te besturen.

5. Tegen bedrijven die hun chauffeurs verplichten van door te rijden. ondanks ze rij- en rusttijden moeten respecteren.

6. Tegen de overheid om de dure diesel, die ieder legaal bedrijf stilaan de nek om doet, te laten compenseren.

7. Tegen syndicaten, Waalse, die de boel willen lam leggen omdat er te veel controles zijn?

8. Tegen bedrijven die met valse BTW -en handelsregister nrs. werken.

9. Tegen bedrijven die hun onderaannemers niet betalen, en zich na verloop van tijd vrijwillig laten faJliet gaan. En nog voor ze faDiet gegaan zijn al opnieuw opgestart zijn onder een andere naam.

10. Volg de raad van Febetra en stad een campagne om meer Belgische chauffellr'S aan te trekken, zodat de belastingen en sociale bijdragen in dit land blijven.

En als jullie dat allemaal hebben opgelost, is mijn probleem ook van de baan. Dan zullen de vrachtprijzen voor de legale transportondernemingen verhogen, kunnen we volk aanwerven, moeten we zelf zoveel uren niet meer kloppen, en kunnen we aan een sociaal leven gaan denken. Want nu moeten we zoveel uren kloppen, gemiddeld 80 u./week, omdat we anders het zout op ons patatten niet verdienen. Ik geloof niet dat jullie onze problemen goed kennen. Maar met slogans en toneeltjes opvoeren los je de zaak niet op. dan zullen jullie op het terrein moeten optreden. En daar zie ik jullie echt niet toe in staat. Oh ja, jullie willen een EuropeSe oplossing. Probeer maar. De Belgische overheid trapt het transport op alle mogelijke manieren na. Maar de Franse, Italiaanse, Spaanse en Portugese overheden zullen hun transport wel beschermen. Die leggen meer chauvinisme aan de dag dan de Belgische. Voor de groenen en de socialisten zijn transporteurs alleen maar goed om fiscaal uitgeperst te worden. Maar doe het eens een week zonder transport, dan zal men vlug zien hoe nodig en waardevol ons beroep is als het door de juiste mensen word uitgevoerd.