AB InBev verkocht in eerste kwartaal minder bier in België

De Leuvense brouwer AB InBev heeft in het eerste kwartaal het volume eigen bieren in België zien dalen met 1,2 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De zwakke resultaten binnen de sector ten gevolge van slechte weersomstandigheden werden deels gecompenseerd door groei van het merk Jupiler, zegt het bedrijf in een persbericht over de kwartaalresultaten.

belga.be

Wereldwijd nam het volume met 1,8 procent toe tot 93,2 miljoen hectoliter en boekte AB InBev zowel een hogere omzet als een hogere winst. De omzet ging 6,2 procent hoger tot 9,3 miljard dollar (7 miljard euro). De ebitda (winst voor belastingen, interest en waardeverminderingen) klom 7,4 procent hoger tot 3,6 miljard dollar (2,7 miljard euro). De cijfers liggen net onder de analistenverwachtingen.AB InBev presteerde vooral goed in Noord-Amerika, Latijns-Amerika en Azië. In de VS lanceerde de brouwer eind januari Bud Light Platinum. Het bedrijf heeft het over "de meest succesvolle merklancering binnen de Amerikaanse alcoholindustrie sinds 2005". In China was er een impact door de slechte weersomstandigheden, maar de eerste indicaties duiden volgens de brouwer op marktaandeelwinst. 's Werelds grootste brouwer ziet China als een erg belangrijke markt.