thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

Brug Briegden ingepakt voor implosie

De werkzaamheden ter voorbereiding van het dynamiteren van de Brug van Briegden zitten er na vandaag op. De gaten voor het dynamiet zijn geboord en de betonijzers die in de weg zitten werden weggebrand, wat heel wat gensters te zien gaf. Het laatste wat de voorbereiders gedaan hebben, is de brug aan de zuidzijde inpakken met doeken over het aangebracht netwerk van ijzer.

arnold roberts

Voorbereidingen die noodzakelijk zijn om te voorkomen dat er brokken beton door de omgeving vliegen.

Toen de vorige keren ('40 en '44) deze brug het onderwerp was van vernietiging door explosie, hadden de mensen in de omgeving maar amper de tijd om uit de buurt te komen of zich te verschuilen in hun kelders. Nu moeten de mensen in een kring van 150 m rond de brug afstand houden om de brug te zien imploderen.

De toeschouwers, die nu nog de werken gadeslaan, doen dat met gemengde gevoelens. Sommigen halen herinneringen op uit hun jeugdjaren en vertellen over de vlucht tijdens WOII. Ze herinneren zich nog de bombardementen op de kazerne en de huilende sirenes van de Stuka’s. De lucht zag toen zwart van de vliegtuigen. Ook de periode met "het vlot" kunnen zij zich nog heel goed herinneren. Maar ook de terugkeer naar hun huizen en het verder gaan met het leven onder een vreemd regime en nadien de bevrijding.

In de nacht van vrijdag op zaterdag - rond middernacht - moet de overblijvende boog er aan geloven en daar hebben ze ook een mening over. Vaders komen met hun zoon nog een kijkje nemen aan de brug die opgeblazen zal worden. De jongelingen zullen dit later nog kunnen doorvertellen, zoals de ouderen onder ons, het doorvertellen op dit moment.

“Dat is toch gein brok mie, wat ze goon opbloze, ’t is de meujte neet mie, um te kaome kieke”, is de reactie van een van de mannen die nog eens een kijkje komen nemen. Maar er is bewust gekozen om, anders als met de brug van Vroenhoven is gebeurd, zoveel mogelijk af te breken alvorens de brug te laten springen. Zo is er minder te ruimen en kan de scheepvaart sneller weer op gang komen.

De omleiding ter land is een ander paar mouwen. Daar zal het verkeer nog een half jaar hinder ondervinden van de werken aan de nieuwe brug van Briegden.


Immo

Auto's in de kijker

Jobs in de regio