Delhaize staat onder druk in België

Print
Delhaize staat onder druk in België

Delhaize staat onder druk in België

Supermarktketen Delhaize heeft het moeilijk op de Belgische markt. De omzet (op vergelijkbare basis) en ook de winst boerden hier vorig jaar achteruit. Het marktaandeel van Delhaize in ons land daalde tot 25,8 procent, bijna een half procent minder dan in 2010.
De focus zal dit jaar liggen op het opfrissen en aantrekkelijker maken van de winkels en op verdere prijsverlagingen.

Dat kondigde Pierre-Olivier Beckers, CEO van de groep, aan bij de voorstelling van de jaarresultaten van Delhaize. Er komen in België ook nieuwe winkels bij (bovenop de 821 in 2011), maar hoeveel precies wilde men niet kwijt. Wereldwijd plant Delhaize 230 nieuwe verkooppunten. In België zal de nadruk liggen op het Proxy-concept en op de zelfstandige winkels. De omzet van Delhaize België kwam in 2011 uit op 4,85 miljard euro. Dat is een groei met 0,9 pct, maar bij hetzelfde aantal winkels gaat het om een daling met 0,6 pct. Vooral aan het einde van het jaar boerde de vergelijkbare omzet achteruit (-1,5 pct). Beckers verwees naar de moeilijke economische context en de toenemende concurrentie. De onderliggende bedrijfswinst van Delhaize België kwam uit op 231 miljoen euro (-2,3 pct). Vooral de automatische loonindexering speelde het bedrijf parten: de loonkosten stegen met 4,8 pct in 2011. "We blijven dan ook zoeken naar meer efficiëntie, in de winkels maar ook in backoffice, zonder dat de klant het voelt", luidde het. Beckers verwees naar de hoge flexibiliteit bij dochter Red Market. Ook de hoge inflatie van de voedselprijzen (+5 pct in 2011) en het feit dat Delhaize die niet helemaal kon doorrekenen wegens de zware concurrentie, drukte op de marges. Dit jaar verwacht de groep hier een afkoeling.