Kilometerheffing

Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels denkt aan een slimme kilometerheffing om de uitbreiding van het Brussels openbaar vervoer te kunnen bekostigen. Slim slaat op het gegeven dat de kilometerheffing slechts zou gelden voor wie tijdens de spitsuren Brussel inrijdt.

HBvL.be Het Belang van Limburg

Dat minister Brigitte Grouwels en bij uitbreiding de hele Brusselse regering heel veel geld nodig heeft om het openbaar vervoer in Brussel uit te breiden met nieuwe tram- en metrolijnen, dat begrijpen we. De bevolking in Brussel neemt snel toe. En er zijn de Vlaamse en Waalse pendelaars die dagelijks gebruik maken van tram of metro. Het is de verachting dat het aantal passagiers binnen de drie jaar zal toenemen met zo’n 30 procent tot circa 400 miljoen. Zonder uitbreiding van het openbaar vervoer riskeert Brussel de hele dag stil te staan. Dat kan natuurlijk niet.

Maar moet de uitbreiding van het Brussels openbaar vervoer mee bekostigd worden met een kilometerheffing op de rug van de pendelaars? We dachten van niet. Ook minister Brigitte Grouwels, van oorsprong een Limburgse, zou dat moeten begrijpen. Veel Limburgers, maar uiteraard ook mensen uit West-Vlaanderen of Luxemburg, pendelen dagelijks naar Brussel omdat ze gewoon geen werk in eigen streek vinden. Dat betekent dat ze om te kunnen werken, ze eerst geld moeten uitgeven. Het maakt ook dat hun werkdag veel langer is dan de werkdag van wie kort bij huis kan werken. En dan wil de minister nog eens een kilometerheffing invoeren voor diezelfde pendelaars. Dat is sociaal onrechtvaardig.

Bovendien is het zo dat als gevolg van het regeerakkoord Brussel een mobiliteitsdotatie krijgt van 45 miljoen euro in 2012, 75 miljoen in 2013, 105 miljoen in 2014 en 135 miljoen in 2015 waarna dit laatste bedrag elk jaar wordt geïndexeerd en voor de helft aangepast aan de economische groei. Nog een reden waarom een kilometerheffing niet nodig is.

En mocht het toch zo zijn dat minister Brigitte Grouwels onvoldoende geld heeft voor haar openbaar vervoer, dan hebben wij een oplossing voor de minister: een grondige ontvetting van Brussel. Laten we meteen beginnen met de hele Belgische en zeker de hele Vlaamse administratie, Vlaamse overheidsinstellingen en Vlaamse adviesraden uit Brussel te halen. Dan slaan we twee vliegen in één klap. Minister Brigitte Grouwels is verlost van de pendelaars en heeft minder geld nodig voor haar openbaar vervoer. En de Vlaamse pendelaars vinden gemakkelijker werk dicht bij huis. Goed voor hen en ook nog eens goed voor het milieu.

Eric Donckier