Superboetes

Als ik eerlijk moet zijn erger ik me aan de lezersbrieven die de zogenaamde superboetes geldklopperij vinden.

Ludo Quintens - Hasselt

Hoe contradictorisch is hun theorie. Het is een vastaand feit dat er een donortekort is. De oorzaak is mede een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers. De carossiers klagen over minder werk. Hier is de oorzaak minder ongevallen. De cijfers zijn er. De hoge boetes en strengere controles blijken resultaat te hebben en een leven is onbetaalbaar heeft men mij altijd gezegd.

Ik rij per jaar 60 000 km en dat is zowel 's morgens, overdag, 's avonds als 's nachts.

Zij die beweren dat er 's nachts "tolerantie" moet komen, rijden wellicht zelden 's nachts op de baan. Er zijn geen kalme momenten in het verkeer tenzij misschien tussen 2 en 4 uur. Diezelfde mensen moeten er eens bij stilstaan dat in verhouding 's nachts meer verkeersdoden vallen dan overdag. Stop dus met onzin Jean Marie Deckers en consoorten. Macho gedrag op een judotornooi dat kan maar aub niet in zo een serieuze materie.

Indien de statistieken zeggen dat er minder ongevallen zijn door een strenge verkeerswetgeving, leid ik voor mezelf af dat ik, die veel op de baan ben, hierdoor minder kans heb om een zwaar ongeval te krijgen. Dat is me veel waard zelf een hoge verkeersboete die ik vroeg of laat ook wel eens zal krijgen. Ik ben met name helemaal geen doetje in het verkeer en tijdsdruk is me niet vreemd. Zonder de dreiging van een zware boete was ik wellicht een verkeershooligan. De strenge wetgeving heeft me verplicht mijn rijstijl aan te passen. Het tijdverlies dat ik hierdoor heb is beperkt tot enkele minuten per dag.

We nemen probleemloos aan dat we voor een rood verkeerslicht moeten stoppen. Waarom ? We beseffen dat er gevaar is omdat indien we doorrijden de kans op een ongeval heel groot is. Waarom houden we ons dan niet aan de snelheidsreglementering. Het is bewezen dat overdreven snelheid leidt tot meer verkeersslachtoffers. Indien we dit allen is zouden beseffen in plaats van ons te ergeren aan een wetgeving die misschien niet aangenaam is maar wel efficient. En zij die zeggen dat er nog andere maatregelen nodig zijn hebben ook gelijk, maar het een sluit het ander niet.