thumbnail: null
thumbnail: null

Liberalisering van de energiemarkt

Sinds juli 2003 kunnen ook particulieren kiezen voor hun energieleverancier. Wij Limburgers allemaal zijn elektriciteits gebruikers van de gemengde intercommunale Interelectra sinds jaren. Destijds bij het bouwen heb ik gekozen voor electriciteit als enige energiebron. Tot nu toe heb ik nog geen enkele spijt. Geen onderhoud, geen ketel of brander laten nakijken. Enkel in het najaar een knop opzetten en het was lekker warm in de winter. Extra bij stoken moest ik niet enkel de accumulatie vloerverwarming regelde de kamertemperatuur. Voor de gezelligheid heb ik na een tiental jaren een houtkachel in de living gezorgd. Dit deed de elektriciteits rekening iets dalen…

Paul Cuyvers - Neerpelt

Maar voor een 65 000 à 70 000 kwam ik per jaar toe.

Boven in de kinderkamers had ik echter geen verwarming voorzien en nu de kinderen moeten studeren moesten er elektrische radiators bijkomen. Ondertussen was Interlectra – de netbeheerder – geen leverancier meer maar werd de stroom door hun intercommunale Luminus geleverd. De rekening liep nu op tot een 2100 euro per jaar, inclusief kabeldistributie. Nog niet getreurd…

In juli 2003 liet ik mij eens overhalen om de elektriciteit eens bij een andere leverancier te laten uittellen. Het zou een besparing van een 250 euro per jaar opleveren. Niet niets.

Ik teken een contract bij Nuon voor eind juli zodat ik een jaar aan dat tarief stroom krijg geleverd. Zij zouden alles regelen met een maand vooropzeg kan ik vanaf september of oktober Nuon stroom verkrijgen…

Ondertussen betaal ik bij Luminus, na mijn jaar afrekening, een elektriciteit rekening van 190 euro per maand sinds eind juli.

In augustus krijg ik bericht van Nuon dat ik vanaf nu Nuon cliënt ben geworden…

In oktober komt er nog altijd een rekening van Luminus voor de levering van stroom. Inmiddels heb ik in 2003, na de jaarrekening, al 3 maandelijkse voorschotten betaald voor de stroom van Luminus ( eind juli, eind augustus en eind september – domiciliëring telkens begin volgende maand)

Ik bel naar Nuon in oktober en vraag naar de situatie. Zij zeggen dat er iets is mis gelopen bij de netbeheerder – zij deden moeilijk – voor de overschakeling. Alles zal in orde komen vanaf december. Eind november krijg ik een meterstandformulier voor de meterstand door te geven en de omschakeling is een feit vanaf 1 december.

Dit heeft me ondertussen vijf telefoons van een kwartier naar NUON gekost.

Verwonderlijk krijg ik op 12 december al een slot afrekening van Luminus voor de geleverde stroom sinds de meter opname van juni laatstleden. Ik moest 625 euro betalen min twee voorschotten van 190 is dus 245 euro.

Ik meen me te herinneren dat ik drie voorschotten had betaald en bel naar LUMINUS voor uitleg. Zij zien inderdaad dat ik drie stortingen (3 x 190) heb gedaan, maar kunnen het niet verklaren. Zelf de boekhoudkundige dienst vindt geen uitleg. Ze stellen voor op aandringen van mij dat de rekening geblokkeerd wordt totdat alles wordt rechtgezet.

Eén maand nadien, januari 2004, krijg ik een herinnering dat ik nog niet betaald heb. Ik bel weer naar Luminus. Weer hetzelfde antwoord. Enkele weken later krijg ik nog een slot afrekening van Luminus met een bedrag van 410 euro min een voorschot van 190 euro.

We bellen weer even naar Luminus.

Ondertussen zie ik op de detaillijst dat het om twee verschillende afrekeningen gaat.

En inderdaad ik heb twee meters in mijn kast. Een dubbele tariefmeter en een exclusieve nachtmeter voor de verwarming. Maar destijds op de jaarrekeningen van Interelectra of later Luminus stonden beide meters samen onder elkaar op dezelfde factuur.

Mijn frank, of euro was gevallen. De drie voorschotten waren verrekend, maar op verschillende slotfacturen. Nu zie ik toevallig op de laatste factuur – exclusieve nachtmeter – dat men ongeveer 3500 kWh meer heeft geteld dan de meteropname van eind november.

De eerste factuur betaal ik dan getrouw, maar na het zoveelste telefonisch contact met Luminus belooft men mij de laatste factuur te blokkeren tot alles is geregeld met Interelectra die de meterstand moet controleren. Dit kan een zestal weken duren zegt men.

Ondertussen zijn we februari en eigenlijk heb ik nog geen rekening van Nuon ontvangen.

Ik telefoneer en men zegt dat bij Nuon de factuur achteraf komt in tegenstelling met de voorschotfacturen van Luminus. De stroom van december zal gefactureerd worden in januari.

Dus eind januari en de domiciliëring gebeurt in februari : 109 euro.

Wel een groot verschil met de 190 euro maandelijks bij Luminus…

Ik bel nogmaals en bij Nuon, met steun van mij, ontdekt men dat dit de stroom is voor één meter, namelijk de dubbele tariefmeter. De andere meter zal de volgende maand meegerekend worden.

Eind februari krijg ik een herinnering van Luminus voor de nog openstaande factuur van 410 euro min190 euro : saldo 220 euro voor de foute facturatie van de exclusieve nachtmeter met de vermelding : Er blijft een openstaand saldo van 114 euro !!!

Ik telefoneer nog maar eens naar Luminus . Twee, driemaal daags na elkaar . Men zou mij terugbellen want de boekhoudkundige dienst is ’s avonds gesloten…

De derde dag krijg ik manager aan de lijn en kan geen uitleg geven. Maar alles wordt geblokkeerd totdat men antwoord heeft van Ineterelectra…

Inmiddels zijn we 12 maart en ik heb nog maar slechts één rekening gehad van Nuon. Bij Luminus zijn ze nog altijd de juiste factuur aan het maken en heb al bijna vijftien telefoons gedaan.

Gelukkig heb ik na acht maanden al heel wat energie facturen minder moeten betalen

Bij Luminus zou ik nu na acht maanden : 8 x 190 = 1520 euro hebben betaald

Na de omschakelingsaanvraag heb ik ondertussen 3 x 190 = 570 euro + afrekening 245 euro en één factuur van 109 euro bij Nuon : totaal 924 euro betaald.

Overgaan naar een andere energieleverancier levert je geld op !!! Dit is al een verschil van 596 euro ten opzichte van vorig jaar…

En het verhaal is nog niet ten einde…Het krijgt zeker nog vervolg…

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer