De NMBS & duiven

Het besluit van de Nationaal maatschappij der Belgische spoorwegen om het transport van reisduiven stop te zetten komt er helemaal niet zo onverwachts. Door een ambtenaar van de NMBS die verantwoordelijk was voor dit vervoer werd er reeds 25 jaar geleden op gewezen dat dit ooit zou gebeuren.

Jean Theunis - Hasselt

Jaren wordt er door de KBDB geïnvesteerd in het duivenvervoer langs de weg wat ten kosten gaat van de trein. Een overaanbod van Frankrijkvluchten zorgen er voor dat er op veel vluchten met weinig duiven moet bijgepast worden om uit de kosten te komen. De regering van dit land wil onder druk van Europa dat ook de spoorwegen rendabel worden. Men wil de privatisering van de NMBS er kost wat kost doordrukken. Dat gaat natuurlijk ten kosten van de openbare dienstverlening. Alles wat niet winstgevend is moet er onverbiddelijk uit om uit de rode cijfers te komen. Nu zijn het nog maar de duiven maar dat is nog maar een het topje van de ijsberg. Wat of wie zullen de volgende zijn? Ofwel staat de NMBS ten dienste van de burger & bedrijven waaronder ook het vervoer van onze duiven en past de staat waar nodig bij om dit mogelijk te maken, zoniet zullen er bij de spoorwegen nog enkel de winstgevende activiteiten overblijven. Van een ding moeten we ons wel bewust zijn, iedere goederentrein die wordt afgeschaft brengt in de toekomst -+ 20 zware vrachtwagens bij op de weg wat met zich meebrengt dat ook de duiven door files het noorden zullen kwijt raken