Sobelair
Met de terloorgang van Sobelair verdwijnt weer een stukje Belgische
luchtvaart geschiedenis.
Aan het hoofd staan van een luchtvaartmaatschappij is volgens mij niet zo
heel moeilijk. Ik denk dat ik het zelfs kan. Je moet alleen de kosten zolaag
mogelijk houden. Als een vliegtuig opstijgd dan heeft het veel energie
nodig, dus verbruikt het veel kerosine. Een simpele auto verbruikt ook meer
energie in de stad dan met een constante snelheid op de autosnelweg. Het is
volgens mij dan ook niet leefbaar voor een maatschappij om korte Europese
vluchten aan te bieden vanuit Brussel. Ik zou met mijn
luchtvaartmaatschappij, " Vertongen Airlines" alleen lange afstandsvluchten
aanbieden en ik zou kiezen voor een tweede thuishaven Dubai. Daar kunnen
mijn passagiers overstappen op mijn andere vluchten. Maar waarom Dubai?
Omdat de kerosine er veel goedkoper is dan in Europa. Dus ik heb vele
miljoenen euro's per jaar bespaard op de brandstofrekening. De helft van
mijn personeel zou dan ook nog eens afkomstig zijn uit het Midden-Oosten,
dus dat is ook een flinke besparing op de loonkosten. Om mijn vliegtuigen
vol te krijgen zou ik de passagiers lokken met een tombala. Met een
autodealer uit Dubai verloot ik iedere maand een nieuwe auto in ruil voor
gratis reclame voor zijn merk en garage. Het zou nogal een enorme
kostenloze reclamestunt zijn als een verantwoordelijke van mijn
maatschappij op een dag aanbeld, met de mededeling, "proficiat U hebt vorige
maand met Vertongen Airlines gevlogen, daarom wint U een nieuwe auto.
Ik zou graag Sobelair overnemen maar ik heb er de finaciële middelen er niet
voor, maar ik denk wel dat ik er winst gevende maatschappij kan van maken.