Sobelair

Met de terloorgang van Sobelair verdwijnt weer een stukje Belgische

Markus Vertongen - Alken

luchtvaart geschiedenis.

Aan het hoofd staan van een luchtvaartmaatschappij is volgens mij niet zo

heel moeilijk. Ik denk dat ik het zelfs kan. Je moet alleen de kosten zolaag

mogelijk houden. Als een vliegtuig opstijgd dan heeft het veel energie

nodig, dus verbruikt het veel kerosine. Een simpele auto verbruikt ook meer

energie in de stad dan met een constante snelheid op de autosnelweg. Het is

volgens mij dan ook niet leefbaar voor een maatschappij om korte Europese

vluchten aan te bieden vanuit Brussel. Ik zou met mijn

luchtvaartmaatschappij, " Vertongen Airlines" alleen lange afstandsvluchten

aanbieden en ik zou kiezen voor een tweede thuishaven Dubai. Daar kunnen

mijn passagiers overstappen op mijn andere vluchten. Maar waarom Dubai?

Omdat de kerosine er veel goedkoper is dan in Europa. Dus ik heb vele

miljoenen euro's per jaar bespaard op de brandstofrekening. De helft van

mijn personeel zou dan ook nog eens afkomstig zijn uit het Midden-Oosten,

dus dat is ook een flinke besparing op de loonkosten. Om mijn vliegtuigen

vol te krijgen zou ik de passagiers lokken met een tombala. Met een

autodealer uit Dubai verloot ik iedere maand een nieuwe auto in ruil voor

gratis reclame voor zijn merk en garage. Het zou nogal een enorme

kostenloze reclamestunt zijn als een verantwoordelijke van mijn

maatschappij op een dag aanbeld, met de mededeling, "proficiat U hebt vorige

maand met Vertongen Airlines gevlogen, daarom wint U een nieuwe auto.

Ik zou graag Sobelair overnemen maar ik heb er de finaciële middelen er niet

voor, maar ik denk wel dat ik er winst gevende maatschappij kan van maken.