Oranje

Hoe onveilig onze rode lichten wel zijn, en er word te weinig aan gedaan.

Jean Lefèvre - Neeroeteren

Op een baan waar er 90 km / uur gereden mag worden is de afstand tussen het groene licht en het rode licht maar 5 sec (oranje) waardoor er veel te veel niet tijdig genoeg kunnen stoppen en gewoon doorrijden met al de gevolgen van dien. Er wordt geen onderscheid gemaakt in tijd of het nu 90 km 70 km 50 km of 30 km per uur is. En nu willen ze ons nog laten stoppen voor het oranje.

Zou het hier ook niet mogelijk zijn door het oranje verwittiginglicht eerst 4 of 5 sec te laten knipperen en dan pas vol aangaan. Wand door de kleinste onoplettendheid zijn de bewuste 5 sec zeker te weinig, en laat ons eens zwijgen over die grote mastodonten of gewoon goed geladen vrachtwagen, de gewone auto bij wat slechter weer, zei komen vast niet stil zonder al te vele brokken te maken. Goed wij moeten onze snelheid aan passen maar waar er 90 km/ uur gereden mag worden doen zij dat ook, met “aanhalingstekens”

Dit zou toch geen al te grote moeite kunnen kosten om de verkeerslichten zo te laten werken dat het oranje licht eerst begint te pikken en dan pas vol aangaan. Er zouden er veel minder door het rood rijden. (of oranje)

Het spreekwoord zegt: een goed verwittigd iemand er twee waard is.

Dan nog over de rode stoplichten van de auto’s “hun verplichte derde stoplicht”.

Men weet nooit hoe hard zijn voorganger remt, hier zou ook een oplossing voor kunnen bedacht worden, neem een remlicht dat in fase zou aan gaan, zo bijvoorbeeld aan 25% remkracht het eerste lampje te laten branden en er een S van maken bij 50% remkracht ’n tweede lampje laten aan gaan met de letter T

Dan bij 75% van de remkracht ’n derde lampje laten aan gaan met de letter O

En bij 100% van de remkracht ’n vierde lampje laten aan gaan met de letter P

Voor zo een systeem moeten er toch wel iemand te vinden zijn om dat uit te dokteren. Of bij 100% remkracht de knipperlichten automatisch te laten werken.

Dit zou de veiligheid zeker ten goede komen bij een kop staart aanrijding.

Men zou al op veel grotere afstand kunnen zien wat er gaande is.