Ophef om niets: kettingkwestie van Wout van Aert in de E3 haalde zelfs nooit meeting van UCI-wedstrijdjury, van diskwalificatie geen sprake
Er ontstond heel wat commotie nadat Wout van Aert op 22 kilometer van de aankomst naast de volgauto ging rijden en de mecanicien wat olie op zijn versnellingen achteraan liet aanbrengen. Op Twitter brak een storm uit nog vóór de winnaar van de E3 Saxo Classic was gekend.
Artikel 2.3.030 werd erbij gehaald, waarin staat dat, indien een renner zijn ketting laat bijsmeren – “Ik riep de auto omdat ik een tikje had gekregen onderweg”, stelde Van Aert, “en dit was een goed moment” – dat dit in stilstand moet gebeuren en te allen tijde verboden is tijdens het rijden zelf. En dat het in dat geval voer is voor de wedstrijdjury.
Het ‘incident’ haalde echter nooit de meeting van de UCI-wedstrijdjury omdat de commissarissen vonden dat het de renner zelf geen substantieel voordeel had opgeleverd en dat er op dat moment voorin niet ‘doorgekoerst’ werd. Van Aert liet zich ook afzakken naar de staart van de kopgroep.
De geest van de wet werd dus toegepast en niet de letter. In het ergste geval kon hij daarvoor een boete krijgen, maar nooit gediskwalificeerd worden. Er kwam ook geen klacht binnen van een ander team omdat de ploegen weten dat ze morgen hetzelfde voor kunnen hebben. Vooraan of achteraan de koers. (hc)
Lees meer
Trekt Jumbo-Visma de kaart van Christophe Laporte voor de groene trui in de Tour? “Ik weet niet wat Wout van plan is”
“Plots kreeg ik een bericht van een onbekende Rus”: veldrijder Jens Adams ziet gestolen fietsen ter waarde van 27.000 euro opduiken in… Moskou
Dylan Groenewegen reageert cynisch na declassering in Dauphiné: “Sorry, UCI omdat ik mijn remmen gebruikte”
Is Fabio Jakobsen een optie voor Team DSM? “Het klopt dat we kijken naar een sprinter die zeker kan winnen”