Een satellietbeeld toont de verouderde olietanker FSO Safer, die voor anker ligt voor Jemen.© via REUTERS

Verenigde Naties kopen vrachtschip om olieramp voor kust van Jemen te voorkomen

De Verenigde Naties hebben een olietanker aangekocht om voor de kust van Jemen een olieramp te voorkomen. Het VN-schip moet volgende maand naar de Rode Zee worden gestuurd om het equivalent van 1 miljoen vaten ruwe olie te recupereren uit de verouderde tanker ‘FSO Safer’. Dat meldt Achim Steiner, hoofd van het VN-ontwikkelingsagentschap UNDP.

Bron: BELGA

De 45 jaar oude ‘FSO Safer’ ligt voor anker voor de haven van Hodeida, in het westen van Jemen. Het schip doet dienst als drijvende opslagplaats voor een grote hoeveelheid ruwe olie. Maar de tanker, die onder controle staat van de Jemenitische Houthi-rebellen, wordt al sinds het uitbreken van de burgeroorlog in Jemen in 2015 niet meer onderhouden. 

Experts waarschuwen al jaren dat de oude tanker uit elkaar kan vallen, kan exploderen of in brand kan vliegen. Dat zou een grote milieuramp in de Rode Zee veroorzaken. Ook de maritieme handel zou zwaar worden getroffen. Volgens een verklaring van de VN bevat de ‘FSO Safer’ ongeveer “vier keer zoveel olie als er in 1989 is gelekt uit de Exxon Valdez”, wat leidde tot een grote olieramp voor de kust van Alaska. 

De VN-tanker, die gekocht werd van de rederij Euronav, moet begin mei bij de ‘FSO Safer’ aankomen om de olie over te pompen.

Het is erg ongebruikelijk dat de VN een olietanker aankopen. Geschat wordt dat de hele operatie 129 miljoen dollar zal kosten.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer