© AFP

Spanje investeert 258 miljoen euro in nieuwe treinen die niet in de tunnels passen

Hoongelach in Spanje: 258 miljoen euro werd geïnvesteerd in nieuwe treinen om het verkeer over het spoor performanter te maken. Maar nu blijkt dat die rijtuigen niet in de tunnels in het land passen. “Een onvoorstelbare rotzooi”, noemt de president van Cantabrië het. Twee personen zijn al ontslagen.

gjs

Het is de Spaanse krant El comercio die als eerste berichtte over de wel erg knullige beslissing van de Spaanse overheid. Met veel bombarie werd eerder nog een investering van 258 miljoen euro in 31 nieuwe treinstellen aangekondigd, wat een sprong voorwaarts zou betekenen voor het spoornetwerk in de autonome noordelijke regio’s Cantabrië en Asturië. Maar nu blijkt dat die rijtuigen niet eens in de spoortunnels door de Spaanse bergen passen.

Wat het extra pijnlijk maakt: in 2021 had de fabrikant van de trein, CAF, het probleem al aangekaart. Maar de nationale spoorwegmaatschappij Renfre en spoorinfrastructuurbeheerder Adif waren ervan overtuigd dat het wel zou lukken.

Ontslagen

“Een onvoorstelbare rotzooi”, noemde de Cantabrische president Miguel Angel Revilla het in El diario montanes. “Er moeten hoofden rollen.” Dat gebeurde intussen: twee belangrijke personen bij Renfre en Adif werden de laan uitgestuurd. De Spaanse mobiliteitsminister Raquel Sanchez zegt pas recent op de hoogte te zijn gebracht en een audit gelanceerd te hebben om na te gaan wat verkeerd gelopen is. Secretaris-generaal voor Infrastructuur Xavier Flores gaf toe wel al maanden op de hoogte te zijn van het probleem.

De treinen zitten gelukkig nog in de ontwerpfase en zijn nog niet gemaakt. Dat betekent dat niet al het geïnvesteerde geld verloren is. Maar de ontwerpfase van de treinen, tijdrovend en enkele miljoenen kostend, zal nu overgedaan moeten worden voor kleinere rijtuigen.

Frankrijk

Het doet allemaal erg denken aan wat Frankrijk in 2014 overkwam. Toen bestelde spoorwegmaatschappij SNCF 2.000 regionale treinen die te breed waren voor de Franse sporen. Daar waren de treinstellen wél al gefabriceerd en was de financiële klap dus veel groter.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer