©  AP

Millimeterwerk! Japans doelpunt tegen Spanje zorgt voor ophef, maar “bal was wel degelijk niet over de lijn”

Sensatie in de partij tussen Japan en Spanje. In nauwelijks tien minuten tijd bogen de Aziaten een achterstand bij rust - nul-één - om in een voorsprong. Maar het tweede doelpunt van Tanaka was flink omstreden. Was de bal over de lijn of niet? Volgens de FIFA niet.

Guy Van Den Langenbergh, Vincent Van Genechten

De vroege openingstreffer van Alvaro Morata werd kort na de pauze uitgewist door de gelijkmaker van Doan. Japan putte moed uit de onverwachte gelijkmaker en scoorde drie minuten later zowaar een tweede treffer. Mitoma, ex-Union, bracht de bal vanuit een scherpe hoek opnieuw voor waarna Tanaka de tweede Japanse treffer tegen de touwen liep.

©  AP

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Alleen dacht iemand - de VAR? - daar anders over. Bal achter geweest, klonk het en daar leek het ook verdacht sterk op. Tot de VAR - deze keer waren we zeker - zich met de zaken ging bemoeien. Dankzij de hoogtechnologische chip in de wedstrijdbal kon tot op de millimeter worden vastgesteld of de bal al dan niet volledig achter de achterlijn was geweest. Neen, oordeelde de VAR en dus werd de treffer wel degelijk gevalideerd. Groepswinst voor Japan, Duitsland uitgeschakeld!

De FIFA kwam een dag later ook met twee video’s op de proppen om te bewijzen dat de bal echt niet volledig over de lijn was.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

©  AFP

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer