Estée Lauder bezit al decennia de licentie voor de schoonheidsproducten van Tom Ford. — © Budrul Chukrut/sopa images
Miljardenovername in de luxewereld: Estée Lauder koopt Tom Ford
De Amerikaanse cosmeticagroep Estée Lauder heeft Kering de loef afgestoken in de overnamestrijd rond modehuis Tom Ford. Daar hangt wel een prijskaartje aan van 2,8 miljard dollar (2,7 miljard euro).
Estée Lauder is met de overname van het modehuis van Tom Ford toe aan zijn grootste overname ooit, met een prijskaartje van 2,8 miljard dollar. De verkoop zat er al sinds de zomer aan te komen. Toen raakte bekend dat de 61-jarige stichter Tom Ford op zoek was naar een overnemer voor zijn bedrijf, dat naast kleding, accessoires en ondergoed ook parfums en schoonheidsproducten maakt.
Estée Lauder bezit al decennialang de licentie voor die parfums en schoonheidsproducten van Ford. Dat levert het Amerikaanse cosmeticaconcern jaarlijks zo’n 1 miljard dollar aan inkomsten op. Ondanks die nauwe samenwerking kreeg het te kampen met een te duchten concurrent: het Franse Kering, het luxeconcern van de Franse miljardairsfamilie Pinault. Kering is het bedrijf achter onder meer Gucci en Balenciaga.
L’Oreal
Met de overname probeert Estée Lauder de kloof te dichten met zijn met het Franse L’Oreal. Die groep kan uitpakken met meer en bekendere luxe designmerken zoals Yves Saint Laurent, Prada en Valentino.
De gelijknamige stichter en topman van Tom Ford blijft na de overname van zijn bedrijf nog tot eind 2023 aan boord als creatief directeur.
Hoofdpunten
Man zwaargewond nadat boom tijdens kappen op zijn hoofd valt in Oudsbergen
Limburg op een zucht van 900.000 inwoners door oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne
UHasselt ontwikkelt dataplatform in strijd tegen darmkanker: “Al 750 nieuwe gevallen dit jaar”
Boerderij in Tessenderlo moet wijken voor piepklein stukje “zoekzone” voor natuurherstel
Beste van Plus
Lees meer
Gehaat door Coco Chanel en genoemd naar een auto: dit wist je nog niet over de minirok
Louis Vuitton brengt voor het eerst babycollectie op de markt
Alle dagen ‘Wednesday’: Hollywood en influencers bewijzen dat de gothic-stijl helemaal on trend is én sexier dan ooit
Belgische ‘Emily in Paris’-trui wordt aan woekerprijzen doorverkocht, mag dat? En hoe kan jij lucratief spullen aan de man brengen?