Telenet reageert op omstreden woke-debat: “Wat daar gebeurde, was verkeerd”

In een post op sociale media heeft Telenet, de eigenaar van SBS, zich verontschuldigd voor het veelbesproken woke-debat in de talkshow De tafel van vier met Gert Verhulst. “Wat daar gebeurde, was gewoon verkeerd”, klinkt het.

gjs

Telenet is de eigenaar van SBS Media, het bedrijf waar zenders als Play4 onder vallen. En op die laatste zender werd op maandag 5 september de eerste aflevering van De tafel van vier uitgezonden. Daarin hield presentator Gert Verhulst een debat over woke en de gevoeligheden die daarmee gepaard gaan. De programmamakers en Verhulst werden daarna echter bedolven onder de kritiek, onder meer omdat Verhulst meerdere keren het n-woord gebruikte. Terwijl in het debat duidelijk naar voren kwam hoe gevoelig dat ligt. Ook intern was er kritiek. Zo stapte een redacteur van het programma op.

LEES OOK. Gert Verhulst blikt terug op bewogen eerste week van ‘De tafel van vier’: over het n-woord, opgestapte redacteur en zijn politieke kleur

Na Verhulst, die zich in de aflevering van een dag later verontschuldigde, biedt nu ook Telenet zijn excuses aan in een lange post op LinkedIn. “Wat in De tafel van vier gebeurde, was gewoon verkeerd. Laat ons daar heel duidelijk over zijn. Iedereen een stem geven. Het debat openen, zonder taboes. Daarvan zijn wij grote voorstander. Maar we trekken ook grenzen waar broodnodig”, klinkt het.

Volgens Telenet kan een sereen debat “slechts gevoerd worden in een veilige omgeving, met een verscheidenheid aan sprekers en meningen aan tafel”, gaat het verder. “We veroordelen ook het gebruik van het n-woord ten zeerste en vinden het vreselijk dat dit vandaag nog kon gebeuren. Het zorgde ook binnen de Telenet-muren voor veel verontwaardiging. Het gebrek aan inzicht dat op het voorval volgde, toont bovenal aan dat er nog veel te leren is.”

Lees de volledige post hier:

Meer over Gert Verhulst

Aangeboden door onze partners