Prada koos met Candy voor een virtuele influencer. ©  Prada

TREND. Virtuele influencers veroveren de fashionwereld, maar wat betekent dat?

Enkele jaren geleden maakten ze al een eerste keer hun opwachting, maar zonder veel succes. Nu, enkele digitale revoluties en een metaverse later, maken ze hun comeback: de virtuele influencers. Kledingmerk PacSun ging deze week in zee met Miquela en ook Prada koos eerder al voor een eeuwig jonge muse met de naam Candy.

Influencers kennen we natuurlijk al langer dan vandaag. Clichématig denken we misschien meteen aan een blonde vrouw in haar twintigerjaren, die reclame maakt op sociale media voor kledingmerken, cosmetica en noem maar op. Toch komen influencers tegenwoordig in alle maten en vormen, en maar goed ook.

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De virtuele influencer is in se eigenlijk niet zo verschillend van de versie van vlees en bloed, maar in dit geval gaat het om een fictief karakter dat werd ontworpen door een computer. De voordelen? Zij (of hij) blijft eeuwig, kan helemaal gekneed worden naar het imago van een bedrijf en - eerlijk is eerlijk - stelt minder eisen. Van schandalen is geen sprake en met enkele muisklikken staat je influencer plots in een andere stad, met andere make-up en een ander kapsel. Handig is het wel, nu nog afwachten of ook het publiek klaar is voor de nieuwe influencertrend.

Camille Van Puymbroeck

Meer over Virtual reality

Aangeboden door onze partners

Niet te missen