Daniel Kaluuya op een paard in ‘Nope’, een knipoog naar een van de allereerste filmpjes uit de geschiedenis. — © Sony
Komiek Jordan Peele wil zich met ‘Nope’ meten met Steven Spielberg … maar dat lukt maar half
Met de horrorfilms Get Out en US werd de Afro-Amerikaanse komiek Jordan Peele een topnaam in Hollywood. Met zijn sciencefictionmysterie Nope wil hij zich met Steven Spielberg meten. Dat lukt maar half.
Nope gaat op een zeer originele en bizarre manier van start: een aap zorgt voor een bloedbad in een televisieshow. Jaren later sterft rancher Otis, de vader van OJ (Daniel Kaluuya), door een kwart dollar dat zich tijdens een mysterieus incident in zijn hoofd boort. OJ en zijn zus moeten nu beslissen wat ze met de ranch en de paarden die ze uitlenen aan Hollywood zullen aanvangen.
Een groter probleem duikt op wanneer een UFO over hen zweeft. Het is niet meteen duidelijk wat de wezens in de vliegende schotel van plan zijn. Jordan Peele liet zich in zijn eerste twee films kennen als een genrefanaat die zo veel mogelijk nieuwe ideeën in zijn werk probeert te stoppen. De horror van zijn eerste films heeft hij nu vervangen door Spielbergiaanse sciencefiction à la Close Encouters of the Third Kind. Maar veel meer nog dan meester Spielberg propte hij zijn film vol met zeer uiteenlopende thema’s zoals Hollywood als gulzige geldmachine, voyeurisme, racisme en exploitatie.
© Universal Pictures
Om een concreet voorbeeld te geven: David Kaluuya speelt de achterkleinzoon van de ruiter in het historische filmpje van de Britse fotograaf Eadweard Muybridge. Iedereen heeft dat filmpje ooit eens gezien, maar niemand weet dat de jockey een Afro-Amerikaan was.
Peele haalt dus kritisch uit naar Hollywood en de filmgeschiedenis, maar biedt ironisch genoeg toch een knap gefotografeerde en bij momenten ludieke 70 miljoen dollar dure blockbuster af. Helaas ondermijnen al die geweldige ideeën de spanning, logica en het ritme van het verhaal. Soms kan een filmmaker zo ambitieus zijn dat hij het belangrijkste vergeet: dat een vlot verhaal altijd primeert op de boodschap.
‘Nope’ speelt vanaf nu in de meeste bioscoopzalen.
Hoofdpunten
De drie Europese scenario’s van KRC Genk: hopen op Champions League
Het vertrek van Pozuelo, de fratsen van Wagner en de stem van Vukovic: Ruslan Malinovskyi over de titel van KRC Genk in 2019
Strupar onthaalt Genk-supporters in fanzone van stadion: “Ik geloof erin”
Genkies uit hele wereld duimen mee: “ We geloven nog steeds dat de titel kan”
Beste van Plus
Lees meer
Jaar na huwelijk in ‘Blind getrouwd’ zijn Jiri en Florence nog altijd stapelverliefd: “Van vreemden naar geliefden, zo dankbaar”
Rammstein reageert op beschuldigingen van fans tegen frontman Til Lindemann: “We nemen dit ernstig”
Britse presentator Phillip Schofield na heisa over affaire: “Ik ben alles kwijt”
Voyeur: de steenrijke impressioniste die in Genk inspiratie kwam opdoen